tisdag 26 januari 2021

Tisdagstrion - Cyklar, bilar & bussar (och andra fordon)


Dagens tisdagstrion hos Ugglan & Boken var ganska klurig faktiskt! Men här kommer tre böcker som på något sätt har med fordon att göra. 


En färja är väl ett fordon? Jag säger att det är ett fordon. Färjan av Mats Strandberg, en bok som gjort så att jag aldrig vill åka färja.


4.50 från Paddington av Agatha Christie börjar med att en kvinna som reser med tåg bevittnar ett mord på ett förbipasserande tåg.


Christine av Stephen King. Det tog mig pinsamt lång tid innan jag kom på den här som självklart måste få vara med! En mordisk bil helt enkelt.

30 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt läst alla tre 🙂 Färjan är obegripligt bra. Jag gillar varken vampyrer eller splatter, men den boken är en fullpoängare.

    SvaraRadera
  2. En färja funkar väl fint, tycker jag! Christine var ju ett riktigt bra exempel- kul att du valde den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får helt enkelt säga att det är min tolkning av ordet fordon och då är en färja helt klart ett fordon ;p

      Radera
  3. En färja är kanske inget fordon, men ändå roligt att den fick vara med. Jag gillade boken, men jag skulle inte vilja se filmen! Christieboken passar bra här. Jag valde en annan av hennes böcker som också utspelar sig på ett tåg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här veckan är det ett fordon ;p. Christie kanske verkligen tyckte om tåg! :D

      Radera
  4. en färja forslar ju människor. klart att den får vara med. har faktiskt läst Färjan, som jag tyckte var oerhört välskriven och utomordentligt äcklig! Christie har jag läst. King känner jag till men har inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färjan är verkligen bra! Strandberg kan verkligen skriva :)

      Radera
  5. Tack för bra och spännande boktips!
    Färjan har jag läst och tyckte mycket om den
    även om jag normalt sätt inte slukar vampyrböcker : )
    Att låta skräckberättelsen utspela sig på en Färja
    var ju tveklöst ett briljant val. Jag gillar också hans sätt
    att bygga upp berättelsen på och så är han ju en mästare på
    att skapa intressanta karaktärer etc.

    hälsar
    nicklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vill då verkligen inte sätta min fot på en färja efter den boken :) Han är riktigt bra! Du har sett att han kommer med en ny bok snart? :)

      Radera
    2. Här kommer ett sent svar :) Det känner jag inte till, vad
      spännande, tack för info!

      Radera
  6. Färjan är ju ett smart val! Och bra är den också. ;)

    SvaraRadera
  7. Den enda jag har läst är Paddington. Färjan tror jag är lite för otäck för mig och Kings bok, vet jag inte. Men det är ett originellt grepp om det handlar om en mordisk bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mordiska bilar är det inte varje dag man stöter på i böckernas värld! :)

      Radera
  8. Inte läst någon av böckerna, men Christies bok vill jag läsa.

    SvaraRadera
  9. Men här var det bar kända böcker och läst allihopa.

    SvaraRadera
  10. Agatha Christies bok är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst någon av dessa men hört talas om alla tre!

    SvaraRadera
  12. Paddington har jag i alla fall läst, även om det var länge sedan och jag inte minns något. De andra är nog för läskiga för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns inte heller jättemycket av Paddington :)

      Radera
  13. 4.50 från Paddington är en favorit, både som bok och film. Christine var det alldeles för länge sedan jag läste, undrar just om den är värd en omläsning? Färjan tyckte jag var direkt vidrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh visste inte att den finns som film! Måste kolla upp :)

      Radera
  14. Klurigt tema! Du kom på bra böcker. :)

    SvaraRadera