torsdag 28 januari 2021

The Turn of the Key av Ruth Ware

 

Originaltitel: The Turn of the Key
Sidor: 340 (Inbunden)
"When Rowan stumbles across the advert, it seems like too good an opportunity to miss: a live-in nanny position, with a very generous salary. And when she arrives at Heatherbrae House, she is smitten by the luxurious 'smart' home fitted out with all modern conveniences by a picture-perfect family. 
What she doesn't know is that she's stepping into a nightmare - one that will end with a child dead and her in cell awaiting trial for murder. She knows she's made mistakes. But she's not guilty - at least not of murder. Which means someone else is..."

Det här var en julklappsbok från Jenlovebooks. Jag blev jätteglad när jag fick den och bestämde direkt att den inte skulle ligga och vänta en hel evighet på att bli läst. Sagt och gjort, nu i januari var det dags!

The Turn of the Key är en modern variant av den gamla klassikern The Turn of the Screw av Henry James, en bok som beskrevs som "världens bästa spökhistoria" på omslaget och som gjorde mig otroligt besviken. Jag var inte alls imponerad av originalet tyärr.

Ruth Ware har gjort ett mycket bättre jobb tycker jag! Jag sträckläste den och hoppade riktigt högt två gånger när ljud utifrån skrämde mig under läsningen. Det är ett högt betyg från mig. Jag älskar när jag blir så fast i en bok att omvärlden försvinner.

Här lyckas författaren verkligen ta vara på alla läskiga element från originalberättelsen och ger mig precis allt jag vill ha. Ett hus omgivet av skog och utan nära grannar, barn som beter sig underligt, saker som försvinner och dyker upp igen på underliga ställen, någon eller något som verkar göra allt för att skrämma iväg Rowan från sitt nanny-jobb. 

Den passar perfekt för en mörk vinter- eller höstkväll när man kan krypa upp under en varm filt och bara läsa, läsa, läsa. 

10 kommentarer:

  1. Härlig bok för mig, låter det som!

    SvaraRadera
  2. Håller med de andra, den låter som en bok för mig!! :D Roligt att du tyckte om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle nog verkligen tycka om den! :)

      Radera
  3. Jag blir allt lite nyfiken trots att jag är så skrajsen av mig. Har faktiskt funderat på James bok tidigare.

    SvaraRadera
  4. Åh denna bok vill jag med ha hemma och läsa! Blev riktigt sugen nu när du tyckte om den. Kanske köper jag den under året. För jag ska läsa den :)

    SvaraRadera