måndag 23 september 2019

Vald av vargar av Frida Hallberg


Originaltitel: Vald av vargar
Sidor: 484 (Kartonnage)
Serie: Norvalaserien (del 1)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Cirkeln är bruten och människorna har höjt sin egen ras till den överlägsna. Och enda.
När Kajla av trejarfolket är barn blir hon tillsammans med hela sin by förvisad till vildmarken. Trollen har för längesedan dragit sig tillbaka in i Berget, så nu är människorna ensamma kvar att härska ostört.
Trejarfolket lever gott i sin hemliga dal, men Kajla vill ha tillbaka friheten. För vad säger att människorna inte hittar deras nya hem och fördriver dem igen? Eller ännu värre.
Hon ger sig av norrut och finner en gömd och bortglömd gemenskap. Där får hon lära sig att en gång för länge sedan levde alla tvåbenta raser i Norvala i harmoni med naturen. Det var häxorna som upprätthöll balansen mellan jord, luft, eld och vatten, mellan tvåbenta och fyrbenta, mellan marken, skogen, älvarna, bergen och himlen. Ingen tog mer än de behövde.
Hon söker ett sätt att avsätta de styrande. Men hur ska hon kunna göra det utan att döda eller att starta ett krig?"
Det här är svensk fantasy med inslag av svensk folktro, och det är jättebra! Jag räknar mig inte som en van fantasyläsare och tycker ofta det är lite läskigt att plocka upp böcker med helt nya världar. Kanske är det därför den här boken flyter på så lätt för mig? För den utspelar sig i skogar som jag känner mig hemma i, med många varelser jag har hört talas om sen barnsben.

Det är ingen actionfylld berättelse, men det är en som verkligen griper tag om mig ändå. Jag älskar att få följa Kajla, även om jag inte alltid förstår henne. Hon tvingas göra val och gå igenom saker jag inte ens kan föreställa mig att behöva göra. Men hon gör det eftersom hon tror att det är precis vad som behövs. Att hon sedan har ett speciellt band till vargar gör bara att jag tycker om henne ännu mer, och möjligtvis är lite avundsjuk på henne.

I mina ögon är det en perfekt höstbok att krypa ner under en filt med. Den ska inte stressläsas utan avnjutas. Det är en skrämmande berättelse som man kan se på flera olika sätt tycker jag. Dels vissa människors önskan att vara bäst och trycka ner andra, dels hur naturen och djuren blir lidande när vi tar mer än vi behöver av jorden. Allt är inlindat i en väldigt spännande berättelse och blir till en underbar läsupplevelse. Jag började längta ut i skogen under tiden jag läste, jag känner igen Kajlas kärlek till den.

Det här är första delen i en serie och jag ser verkligen fram emot att fortsätta läsa, jag behöver få veta hur det går!

6 kommentarer:

  1. Den här har jag varit nyfiken på sen jag såg den här hos dig. Den låter riktigt mysig på något sätt så den här ska läsas i framtiden! :D

    SvaraRadera
  2. Är också jättenyfiken på den här boken. Älskar omslaget och titeln! Nu när man har läst din recension blev man ju inte direkt mindre intresserad. Härligt med svensk fantasy! Speciellt om man är en inbiten fantasyläsare som jag själv. Har ofta saknat just det. Tror inte det egentligen finns någon brist på fantasyförfattare utan snarare förlag som inte bara köra på det gamla vanliga och säkra (mainstream) korten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är titeln och omslaget underbara?? Jag tror som du, det finns nog många som skriver men det är svårare att bli utgiven med det.

      Radera