måndag 16 september 2019

Nightflyers av George R. R. Martin


Originaltitel: Nightflyers
Sidor: 150 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bookmark förlag, tusen tack!
"När en vetenskaplig expedition gör sig redo att söka efter en mytomspunnen utomjordisk ras är det bara skeppet Nightflyer som står tillgängligt. Besättningen består endast av kaptenen Royd Eris, som presenterar sig genom ett spöklikt hologram.
Kaptenens ovillighet att visa sig för forskarna är dock inte det enda som orsakar oro. Med i expeditionen finns en telepat som från första stund känner av en farlig närvaro. De är inte ensamma ombord Nightflyer.
Endast forskaren Melantha Jhirl har nu möjlighet att lösa mysteriet. När allt fler oförklarliga händelser inträffar faller det på hennes bord att utreda om hotet är verkligt.
Men först måste hon hålla sig levande."
Jag tycker att rymden är jätteläskig. Det ger mig panikkänslor att tänka på att vara där ute, även om det är i ett rymdskepp. Så att vara fast på Nightflyer där något skumt händer, är nog en av mina värsta mardrömmar. Det finns dessutom en scen där de befinner sig utanför rymdskeppet och jag får rysningar nu i efterhand bara av att minnas den delen av läsningen.

Det här är en kort bok som jag läste ut på några timmar. Den har dessutom riktigt passande och snygga svartvita illustrationer i sig som gör hela läsupplevelsen till något extra. Det går faktiskt inte att sluta när jag väl har börjat, trots ångesten som smyger sig på och skräcken som kryper uppför ryggraden. Trots alla mörka berättelser jag läst under mina år så är det något så "enkelt" som rymden som ger mig riktigt intensiva obehagskänslor.

Jag har sett serien på Netflix som baseras på den här boken, men det var några månader sedan och jag skulle säga att en hel del ändå är annorlunda så det kändes fortfarande nytt för mig när jag började läsa. Och boken är mycket bättre!

Det är min första bok av George R. R. Martin och jag är väldigt glad över att det blev ett så positivt möte! Han lyckades komma åt mina nerver och det är bra jobbat!

12 kommentarer:

  1. Den låter spännande tack för tips ha en fortsatt trevlig vecka kram Nina

    SvaraRadera
  2. Rymden både fascinerar och skrämmer mig. Så självklart vill jag ju läsa den här boken! ;) Jag kommer att tänka på filmen Gravity med Sandra Bullock, jisses vad stryk mina nerver fick när jag såg den! :P Nu ska jag skriva upp boken på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske får kolla på den när jag känner att jag behöver mer rymdångest ;p

      Radera
  3. Härligt. Jag såg den på storytel igår och var lite tveksam om jag skulle läsa eller inte eftersom jag sett tv-serien. Men då plockar jag nog upp den så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! :) Skönt när den inte är så lång också!

      Radera
  4. Och jag som älskar rymden och allt som är förknippat med det!

    Gravity kanske inte är något för dig. :-) Eller så är det precis vad du behöver. Kolla även gärna in trailern för Ad Astra som snart kommer på bio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju väldigt vacker men så läskig! :P
      Man ska väl utmana sina rädslor så filmen kanske är bra någon gång när jag känner mig modig! Ska kolla upp den trailer också :)

      Radera
  5. Har hört mycket bra om den här boken, så kanske får ta och chansa på att läsa den. Är väldigt anti mot scifiböcker (dock inte filmer eller serier) överlag, men det där lät spännande!

    Jag är dock av en annan åsikt när det gäller rymden. Jag hade verkligen kunnat göra nästan allt för att få åka ut dit! Hade varit så häftigt. Men jag lär väl få leva med att ha fötterna på jorden, bokstavligt talat :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja testa! Den är ju väldigt kort också så det kanske känns lättare då också :)

      Alltså får jag någon gång en biljett till rymden är den din på en gång! :p

      Radera
  6. Vad spännande den verkar. Den har jag missat att tigga till mig från förlaget ;)

    SvaraRadera