onsdag 11 september 2019

Seriemördare: Världens värsta brottslingar berättar av Christopher Berry-Dee


Originaltitel: Talking with Serial Killers: The Most Evil Men in the World Tell Their Own Stories
Sidor: 340 (Inbunden)
"Den världsberömde kriminologen Christopher Berry-Dee har vunnit förtroende hos mördare världen över, besökt dem i högsäkerhetsfängelserna, och i detalj intervjuat förbrytarna om deras hemska brott. 
Seriemördarna beskriver med egna ord sin skoningslösa och tvångsmässiga jakt på våld, död och skräck i denna intressanta och upprörande bok. Sedan Seriemördare publicerades har den blivit en bästsäljare och en klassiker i sin genre, måste läsning för alla som är intresserade av hur världens värsta brottslingar tänker."
Det här är ingen bok man ska läsa medan man äter, eller om man är känslig för äckliga detaljer. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur mycket man fick veta om brotten som de här brottslingarna har begått. Det gick inte att sträckläsa den för då blev det alldeles för mycket.

Anledningen att jag ville läsa den överhuvudtaget är att jag tycker true crime är väldigt intressant. Det är på samma gång skrämmande och fascinerande att se hur sådana här personer tänker. Hur deras bakgrund ser ut, varför de blir så våldsamma och verkar tappa alla känslor för andra människor. Man kan verkligen se ett mönster i många fall på hur deras barndom har varit.

Det är inga människor man känner sympati för, oavsett hur de växt upp, de begår så fruktansvärda brott. Däremot blir man grymt frustrerad vissa gånger över att de har släppts ut ur fängelset igen. Många gånger utan att ens ha suttit av hela sitt straff. De kommer ut, och begår nya brott som hade kunnat förhindrats.

Är du intresserad av ämnet är det en väldigt läsvärd bok men det kan vara bra att komma ihåg att det blir ganska detaljerat vissa gånger.

10 kommentarer:

  1. Låter som en intressant bok, men jag tror jag står över i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Kan inte låta bli att bli nyfiken ändå, även om det verkar vara en tung läsning. Den låter intressant så jag kommer skriva upp den på listan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner ju sig ganska bisarr när man blir intresserad av såna här böcker men vad ska man göra :P

      Radera
  3. Sånt här intresserar mig. Jag vill förstå hur människor kan vara så vidriga och hemska som t ex de som mördar igen och igen. Nån sympati känner jag icke.
    Det är fler typer av böcker en nog inte ska läsa när en äter. Jag läser en bok just nu där jag lyckas läsa sexskildringar just vid matbordet - och jag läser ofta till lunchen, i matsalen på jobbet... Kan bli lite pinigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma här! Man vill försöka förstå hur vissa kan bli monster.

      Radera
  4. Oh, tycker också att true crime är intressant! Tips på en bra podcast: "vad blir det för mord" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska jag kolla up! Tack för tipset! :)

      Radera
  5. Ingenting för mig, med andra ord :) Fast jag skulle ju tycka att det var intressant att läsa om hur de egentligen tänker och fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är läskigt hur tomma på känslor de är och alltid lyckas skylla allt på alla andra!

      Radera