torsdag 12 september 2019

Svärmodern av Sally Hepworth


Originaltitel: The Mother-in-Law
Sidor: 302 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Printz Publishing, tusen tack! 
"Lucy har aldrig kommit överens med sin svärmor. Även om Diana alltid har varit artig och aldrig ställt till med någon scen så har Lucy känt att hon inte duger i Dianas ögon. 
Nu har Diana hittats död, med ett självmordsbrev bredvid sig. I det beskriver Diana att hon gjort detta val eftersom hon är trött på att kämpa mot sin cancersjukdom, men det är något som inte stämmer. Obducenten har funnit spår av gift i Dianas kropp, och tecken på strypning. Vem har velat Diana ont? Och varför?"
Den här boken hörde jag talas om på podden Currently Reading. Det är två kvinnor som driver den och båda tyckte att Svärmodern var riktigt bra. Så jag blev väldigt glad när den dök upp som en överraskning i brevlådan!

Det här är verkligen läsgodis. Så fort jag började läsa och kom in i den så ville jag inte sluta. Det var bara att vända blad om och om igen och njuta av en riktigt spännande och snabbläst berättelse. Diana beter sig på ett sätt som är väldigt svårt att förstå ibland. Hon vägrar hjälpa sina barn med ekonomiska bekymmer, vad det än gäller. Hennes filosofi är att de fixar det själv om de verkligen vill. Och då är det inte så att hon har dåligt med pengar, hon och hennes make har det ganska bra ställt. Sedan gör hon många andra små saker som hade drivit mig till vansinne om jag var i hennes familj. I princip varenda en har motiv att skada henne, men skulle någon i familjen verkligen göra det?

Det är den drivande frågan som för hela berättelsen framåt. Man får följa flera perspektiv i både dåtid och nutid. Mest hoppar det mellan Diana och Lucy. Det är deras relation som är i fokus och den är verkligen komplicerad, vilket gör den intressant att läsa om. Lucy går in med någon sorts drömbild om vilken fin relation hon ska få med sin svärmor, men det blir inte alls som hon tänkt sig.

På framsidan av boken står det "skamlöst underhållande" och jag kan bara hålla med. Det var underhållning som inte gick att lägga ifrån sig.

6 kommentarer:

  1. Brukar inte läsa den typ av böcker, men den här har jag faktiskt varit lite nyfiken på ändå. Och om de står att den är "skamlöst underhållande" så måste jag verkligen vill plocka upp den någon gång! Den låter intressant! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är verkligen läsgodis! Något att flyga igenom när man vill ha något spännande och lättläst!

      Radera
  2. Men den här låter ju jättebra. Den åker upp direkt på min inköpslista. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. jag har två fina svärdöttrar ❤️

    SvaraRadera