måndag 30 september 2019

The Day of the Triffids av John Wyndham


Originaltitel: The Day of the Triffids
Sidor: 240 (Pocket)
"When a freak cosmic event renders most of the Earth's population blind, Bill Masen - one of the lucky few to keep his sight - finds himself trapped in a London jammed with sightless mobs who prey on those who can still see. But another menace stalks blind and sighted alike. With nobody to stop them the Triffids - walking carnivorous plants with lethal stingers - rise up as humanity stumbles and falls."
Månaden klassiker för mig blev en scifi! Det är nog en av de genrer jag läser minst av, därför känns det lite extra roligt när jag väl ger mig på en sådan bok. Jag minns att jag har sett en gammal filmversion av den här berättelsen tillsammans med min pappa, men det är flera, flera år sedan! Det är bara några svaga minnesbilder kvar så det var spännande att ge sig i kast med historien i originalformat.

Jag tyckte väldigt mycket om upplevelsen. Speciellt när triffiderna började märkas av mer och mer. Det hela börjar med att nästan hela jordens befolkning blir blinda efter att ha tittat på en underlig meteorskur. Vår huvudkaraktär, Bill, låg inne på sjukhus med bandage för ögonen så han är en av de få som har synen kvar. Det är hans resa genom det här nya samhället man får följa. Inget är sig likt och sakta men säkert börjar man också märka att triffiderna kanske är mer intelligenta och farliga än man först har trott.

Dessutom är det väldigt intressant att läsa om hur människorna reagerar på att förlora synen. Det är verkligen många olika sätt att hantera det på som märks under berättelsen. Det gäller även de som fortfarande kan se, vissa vill hjälpa de blinda och vissa vill bara försöka överleva själva.

Jag gillade den och nu ska jag försöka hitta filmversionen och se om den!

7 kommentarer:

  1. Den här läste jag på svenska för en förfärlig massa år sen. Jag tror den hette Triffidernas uppror. Jag hade en period när jag bara läsa SF :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Min septemberklassiker var Klockan klämtar för dig av Ernest Hemingway.
      https://skrivrobert.blogspot.com/2019/09/klockan-klamtar-for-dig.html

      Radera
    2. Jag såg ditt inlägg! :) Vad blir nästa månads?

      Radera
    3. I oktober blir det Flugornas herre!

      Radera
    4. Den har jag läst, ska bli spännande att läsa dina tankar om den :)

      Radera
  2. Påminner lite om Saramagos Blindheten som jag läste ut i veckan.
    Tänkte även tagga dig i en tag som jag gjorde igår, skulle kunna vara kul att se som en video eller bara ett blogginlägg.

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/09/min-bokresa-157-two-books-with-one.html

    SvaraRadera