onsdag 25 september 2019

Gubben Höst av Eva Salqvist


Originaltitel: Gubben Höst
Sidor: 384 (Pocket)
"Psykiatern Per trodde det var ett karriärdrag att få göra en stor sinnesundersökning på den kände dubbelmördaren Sigvard Hortz. Men det visade sig vara en mardröm han aldrig kunnat föreställa sig. Ondskan hade vägar han inte var beredd på och han kunde omöjligt ana var det skulle sluta."
Det här är en bok jag fick av min styvmamma. Hon har det lite som en grej att försöka hitta böcker åt mig som jag aldrig har hört talas om. Det är väldigt spännande och här har hon verkligen lyckats. Jag hade aldrig hört talas om Gubben Höst. Extra roligt är det att författaren är från Umeå, så det är ju nästan lite lokalt.

Det är en väldigt spännande berättelse som handlar mycket om psykopati. Hur det kan visa sig i människor, båda vuxna och barn. Hur miljö och arv påverkar den vi blir när vi växer upp. Det är riktigt intressanta teman samtidigt som det är en bladvändare.

Däremot tappar den mig på slutet. Under berättelsen har det funnits kommunikationsmissar från många håll som irriterat mig lite, jag tycker att huvudkaraktären Per borde ha berättat en hel del grejer till ganska många andra karaktärer. Men det har inte stört mig alltför mycket, jag har kunnat släppa det och bara dras med av spänningen. Det är först på de allra sista sidorna som jag tycker händelserna blir för mycket. Det eskalerar väldigt snabbt och jag har bara svårt att köpa alla beslut som tas där och då.

Men det är en riktigt spännande bok som behandlar ett intressant ämne och den höll nästan ända fram till slutet.

6 kommentarer:

  1. Intressant titelval. Jag trodde ju absolut att det var en barnbok när jag såg rubriken.

    SvaraRadera
  2. Vet inte varför jag tycker att omslaget ser lite läskigt ut. ;) Men den verkar vara en annorlunda bok? Hade inte hört talas om den förrän du visade den i videon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är riktigt obehagligt :p Den är nog utgiven på litet/kanske eget förlag så har nog inte fått jättemycket publicitet!

      Radera
  3. Gubben Höst är en lockande titel, men troligtvis inte riktigt min typ av genre. Spännande ändå med en lokal författare. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltid kul när man hittar något lokalt :)

      Radera