torsdag 16 november 2017

Karne: Skriet från häxberget av Kristina Suomela Björklund


Originaltitel: Karne: Skriet från häxberget
Sidor: 182 (Häftad)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Vad skulle du göra om du hamnade i tiden när jakten på häxor var som värst och du själv blev jagad både då och i nutid? 
Märit och hennes kollegor på Ödets förlag får besök av en gammal kvinna som berättar en aldrig tidigare avslöjad historia om häxprocesserna i Ångermanland. Hon vill att de ska skriva den åt henne. Efter besöket börjar Märit drömma mardrömmar så verkliga att det känns som om hon upplever dem på riktigt. I drömmarna bor hon i en stuga i Torsåker och tiden är den när prästerna fick barn att peka ut kvinnor som tagit med dem till Blåkulla och besökt den Onde."
Det här var en väldigt intressant och spännande berättelse! En historisk roman som blandar in lite tidsresor. Jag försökte under läsningen komma på vilka andra böcker jag läst om häxprocesserna men jag kom faktiskt inte på några. Det enda jag minns är det jag läst i skolan.

När det gäller att hoppa i tiden kan det bli lite förvirrande om inte författaren skriver det på ett bra sätt men här tycker jag att Björklund har klarat det väldigt smidigt. Det finns en röd tråd i när tidshoppen händer och övergångarna är jämna och bra.

Både historien i nutid och dåtid är nervslitande vissa gånger, och frustrerande och sorgliga andra. Det enda jag egentligen kan klaga på är att den gärna hade fått vara lite längre och gå djupare in på ämnet. Och det är ju på sätt och vis inget klagomål utan bara positivt att jag ville ha mer av boken.

8 kommentarer:

  1. Gillar att läsa historiska romaner mellan varven, den här kan kanske vara värd att lägga på minnet.

    SvaraRadera
  2. Härligt omslag! Har heller inte läst om häxprocesserna. Bara böcker som lite vid sidan av tar upp ämnet, men aldrig som huvudberättelse. Kanske ska jag prova den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Vore intressant att läsa vad du tycker :)

      Radera
  3. Jag håller helt med om din recension :) Klart läsvärd bok.

    SvaraRadera
  4. helt okänd bok för mig. historiska romaner kan vara väldigt intressanta om fakta stämmer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att den här var väldigt välarbetad när det kom till hur häxprocesserna och allt runt det gick till :)

      Radera