måndag 13 november 2017

Du får inte älska mig av Anette Westin


Originaltitel: Du får inte älska mig
Sidor: 443 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Det sägs att det spökar på Julita gård. Den vackra adelsfröken Charlotta Palbitzki svävar genom rummen på tredje våningen ropandes efter sin älskade. 
Kärleken mellan henne och informatorn på Julita gård, prästsonen Pehr Hofverberg från Berg i Jämt­land, är förbjuden. När de står inför valet att välja kärleken eller följa den väg familjerna förväntar sig, fattar de ett beslut som kommer att få konsekvenser de aldrig kunnat drömma om. Vad var det egentligen som hände den där vårnatten 1758 och är det så som vi alla hoppas, att kärleken övervinner allt?"
Du får inte älska mig är en historisk roman som är baserad på verkliga händelser. Det är en otroligt välskriven berättelse med många karaktärer och detaljer. Jag skulle säga att man kan lära sig mycket om livet och alla oskrivna regler som fanns i dåtidens Sverige under läsningen. Det känns för mig som att författaren har lagt ner mycket tid och arbete på att få allt så nära verkligheten som möjligt.

Samtidigt är det en väldigt hjärtskärande kärlekshistoria. Om två personer som aldrig kommer bli godkända att få gifta sig med varandra och bli lyckliga tillsammans. Det är verkligen sorgligt att läsa om deras kärlek och hur de krav samhället har på dem sätter käppar i hjulen och tvingar isär dem. Speciellt Charlotta lider jag med när hon tvingas in i ett äktenskap som är hemskt på alla sätt.

Det är det här som är det fina med böcker, man kan få lära känna människor och deras livsöden långt efter att de gått bort. Jag tyckte mycket om att läsa om Charlotta och Pher och har efteråt suttit och googlat fram bilder på platser och annat för att det fascinerade mig så mycket.

Är det något jag kan "klaga" på är det att det blir lite för många namn att hålla reda på. Vissa karaktärer blandas ihop och ibland nöjer jag mig med att helt enkelt hålla koll på de två huvudkaraktärerna, andras namn får glida förbi för annars stannar läsningen upp för mycket. Men förutom det är det en väldigt bra roman som dessutom kan ge en liten historielektion.

8 kommentarer:

  1. Tycker mycket om historiska romaner så den här blir jag sugen på.

    SvaraRadera
  2. Den här låter som något för mig. :) Jag blev nyfiken på den när du visade den i en video för inte så länge sedan. Och det känns som om jag också kommer känna med vissa karaktärer..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att inte känna med Charlotta och Pher! Hoppas du kommer tycka om den :)

      Radera
  3. Jag är också otroligt förtjust i historiska romaner. Det är också kul när böcker bottnar i något verkligt, tycker jag. Ohyggligt fult omslag dock - jag känner inte till Jengel förlag men de borde ha hjälpt författaren att få till något snyggare än det där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillar också när det är böcker som är baserade på verkliga händelser! Det ger det hela mer djup :). Och det är verkligen berörande livsöden man får ta del av i den här! Själv gillar jag fotot på omslaget men bakgrunden hade gärna fått vara annorlunda :)

      Radera
  4. Tack! Ja det var både spännande och otäckt att ta reda på vad som låg bakom berättelsen om "spöket på Julita gård". Eftersom det är både en kärleksroman och historisk verklighetsbeskrivning blev det en del namn. Försökte reducera det som gick. Man kan besöka platserna som nämns. Charlottas hem är nu ett museum öppet för allmänheten och Pehrs hem är ett privat museum som kanske kan besökas framöver. Bergs hembygdsförening (där Pehr o hans släkt varit tonbärande) är mkt engagerade i min roman. Hälsn. Anette W

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig att det var! Skulle gärna besöka Charlottas hem någon gång. Det vore verkligen intressant att se nu efter att ha fått ta del av hennes liv.

      Radera