måndag 27 november 2017

Hinsides brinner av Albin Alvtegen & Karin Alvtegen


Originaltitel: Hinsides brinner
Sidor: 234 (Kartonnage) 
Serie: Hinsides (del 2)
Ålder: 9-12
Recensionsexemplar: Från Brombergs förlag, tusen tack! 
"Det har gått ett år sedan det första äventyret i Nyckeln till Hinsides och det har blivit sommarlov igen. Linus, hans handikappade syster Linnéa och deras mamma är kvar i lägenheten i Stockholm när Lionora plötsligt skickar ett meddelande från Hinsides: Hinsides brinner! Jag behöver din hjälp. 
Tillbaka i Hinsides får Linus reda på att Lionora är på flykt därifrån och ger sig av för att hitta henne. Det blir en lång och farofylld färd med många prövningar. Linus börjar trevande använda sina nyvunna magiska förmågor. För att rädda Lionora måste han riskera allt."
Andra boken i den här serien är ännu mer spännande än första! Det händer saker nästan direkt från start och sen får man inte många andningspauser med lugn innan boken slutar med en cliffhanger som gör att jag vill skrika lite i frustration över att behöva vänta på bok tre! 

Linus är en sån modig karaktär! Han tvekar inte alls utan kommer direkt till Lionaras hjälp när han får meddelandet från henne. Självklart har han saknat den delen av sin syster, i Hinsides kan hon ju svara honom och umgås på ett helt annat sätt än vad hon kan i våran värld. Deras syskonrelation är så fint beskriven, man märker verkligen hur mycket de bryr sig om varandra.

I den här boken handlar mycket om att inte låta rädslor styra över den man är eller vill vara. Och att kärleken från någon som tagit hand om en under hela ens liv kan ge både styrka och mod i svåra stunder. Jag tycker också att själva världen är så bra uppbyggd, det är verkligen blandat med olika varelser som bor i allt från farliga skogar till städer under vatten. Även i den här boken finns det svartvita illustrationer som hjälper fantasin att bilda en uppfattning om hur vissa saker ser ut.

Hinsides brinner är en väldigt bra uppföljare och nu är det bara att vänta in den tredje och sista delen!

4 kommentarer:

  1. Sv: En piga bland pigor var superintressant! Ett jävla solsken står fortfarande och väntar på mig i hyllan, ännu mer taggad efter den kommentar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa den under december! :) Hoppas du kommer tycka om Ett jävla solsken!

      Radera
  2. Jag har precis börjat läsa första boken högt för min son och både han och jag tycker om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul! :) Hoppas ni gillar fortsättningen sen också. Jag längtar till tredje delen kommer ut!

      Radera