onsdag 11 januari 2017

Rök av Dan Vyleta


Originaltitel: Smoke
Sidor: 503 (Inbunden)
"Det är 1800-tal. På den stränga internatskolan dit samhällets elit skickar sina söner finner två tonårspojkar oväntat varandra. I världen de växt upp i avslöjas onda tankar genom att den syndige ger ifrån sig rök. Under en resa till London kommer de båda pojkarna en konspiration på spåren och de ger sig av på en hisnande jakt efter sanningen om röken."
Alltså, jag är lite delad angående den här boken. Det börjar jättebra, sen blir jag förvirrad och det blir lite segt, sen blir det bättre igen men inte riktigt sådär superbra som jag hade hoppats på att det skulle vara hela vägen. Och ärligt, sluta jämföra saker med Harry Potter! Det står på framsidan att den här boken fyller luckan efter Harry Potter och Guldkompassen. Den sistnämnda tycker jag att Rök slår men inte Harry. Där är den inte ens i närheten och kanske var det mina höga förhoppningar som förstörde lite av känslan i slutändan.

Språket är bra! Författaren kan verkligen skriva och tanken med allt är bra. Det är ofta spännande och intressant, men ibland tappar han bort mig lite i alla förklaringar och tankar om vad röken är och gör. Miljöbeskrivningarna är underbart levande och jag kan nästan känna lukten av rök och hur det klibbar fast mot huden när de kommer in i London, där alla ryker mer eller mindre.

De tre som boken till slut kommer att handla om, Thomas, Charlie och Livia tycker jag mycket om. De har alla sina egna bekymmer och bördor att bära. Varje val de gör eller varje tanke de har är kanske inte sådana man tycker om men jag fastnar direkt för dem som karaktärer.

Så det finns väldigt mycket bra med Rök, men den förvirrade mig lite för mycket för att nå full pott.

6 kommentarer:

  1. Jag är väldigt nyfiken på denna, men inte kommit mig för att läsa den. Nu står jag dock i kö på den på bibblan så jag får se om jag också upplever den förvirrande =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testar nu och ser om du kommer direkt till min blogg, ändrat namnet med så förhoppningsvis ska det fungera nu =)

      Radera
  2. Den här fick dottern i julklapp och det verkar som om maken vill läsa den. Själv är jag ännu lite tveksam...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas dottern och maken gillar den! :)

      Radera