onsdag 25 januari 2017

Det övergivna barnhemmet av Erika Svernström


Originaltitel: Det övergivna barnhemmet
Sidor: 216 (Inbunden)
Ålder: 9-12
Recensionsexemplar: Från författaren, tack!
"När Alvins familj hyr ett gammal barnhem som semesterboende är han den enda som anar varför ingen har hyrt huset på över 20 år. Vem är flickan som bara Alvins lillasyster kan se? Vad döljer sig i det låsta rummet på vinden? Och vad hände egentligen när barnhemsbarnen bodde här?
Oförklarliga, spöklika saker börjar hända och när ett märkligt fynd hittas i en brunn rullas en dramatisk historia upp som byborna länge försökt glömma.
Alla döljer något de inte kan berätta, men vem vet sanningen? Det står plötsligt klart att allt inte alls är som syskonen tror. Det är mycket värre..."
 Jag har lite blandade åsikter om den här boken. Den är ju för en målgrupp yngre än mig så för mig är den inte speciellt läskig. Men jag kan absolut tänka mig att jag hade tyckt det när jag var i rätt ålder! Det finns alltid något som gör att man fortsätter läsa och vill veta mer om vad som egentligen hänt. Och jag menar, ett barnhem som stått övergivet i över 20 år, där det händer spöklika saker, det är klart att det var svårt för även 29-åriga mig att motstå erbjudandet om att läsa den.

Det jag har svårt med däremot är sättet den är skriven på vissa gånger. Ord skrivs g-a-n-s-k-a ofta just sådär, med bindestreck mellan bokstäverna och det störde min läsning när det upprepades lite för ofta för min smak.

Annars är det en spännande och lättläst historia som garanterat kan ge den tilltänkta målgruppen rysningar!

2 kommentarer:

  1. Boken verkar lite småspännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För rätt åldersgrupp är jag säker på att den är riktigt spännande :)

      Radera