måndag 16 januari 2017

Döden kvittar det lika av Anne-Marie Schjetlein


Originaltitel: Döden kvittar det lika
Sidor: 281 (Pocket)
"Kirurgen Andreas Nylund blir en jourkväll kallad till akuten. Där på en brits finner han sin älskarinna, svårt skadad efter en smitningsolycka. Hemma i den fashionabla villan finns hans fru och barn. Han ställs inför sitt livs etisk dilemma. Operera eller avslöja deras förhållande?
Och vem är den lilla flickan som lever i misär med sin mamma och vilken roll spelar hon i detta psykologiska drama?
Runt människorna på ett sjukhus i Halmstad utspelar sig livet i sin mest dramatiska form. Sjukhusets kulvertar vindlar sig likt livsuppehållande kärlträd kring trasiga människor som söker kärlek men finner ensamhet, svartsjuka och ond, bråd död."
Förra året läste jag Schjetleins andra bok, Döden den bitterbleka och tyckte riktigt bra om den. Så nu när Johanna var snäll och skickade den första boken åt mig var jag så klart sugen på att läsa den så fort som möjligt!

Det gick väldigt snabbt kan jag säga. Sidorna bara flyger fram och trots att jag vet mycket av vad som händer eftersom jag läste böckerna i fel ordning, så är det spännande och blir aldrig tråkig. En del hade jag dessutom glömt bort och vissa saker fick jag mer detaljer till och kunde förstå bättre nu. Hela historien fick ännu mer djup.

Författaren är skicklig med att lura dig som läsare och lägga ut falska spår som du får följa. Hade jag läst den här först utan att veta vad som händer efteråt hade jag varit så förvirrad och lurad när slutet kom och allt avslöjades.

2 kommentarer: