måndag 30 januari 2017

Främlingen av Harlan Coben


Originaltitel: The Stranger
Sidor: 350 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bookmark förlag, tack!
"Främlingen dyker upp från ingenstans. Hans identitet och motiv är okända. Men information han bär på är obestridlig. Han viskar några ord i ditt öra och försvinner samtidigt som din värld rasar samman.
Adam Price är gift med vackra Corinne, har två underbara söner, ett välbetalt jobb och ett stort hus. Han har ett perfekt liv - tills han möter främlingen. Snart inser Adam att hans äktenskap är baserat på en mörk lögn, och när Corinne försvinner dras han in i en konspiration där människoliv står på spel."  
Det här var verkligen en bladvändare. Spänningen slår till på en gång och sen är det bara att följa med i svängarna så gott det går. För svängar finns det många! Som läsare får man följa Adam när han konfronterar sin fru, försöker hitta henne när hon försvinner och samtidigt försöker spåra upp främlingen som vänt upp och ner på hans liv. Han vill veta varför.

Och det vill jag också, hela tiden. Coben vet verkligen hur man håller intresset uppe genom varenda sida i boken. Han lurar mig också flera gånger. När Adam är säker på att han vet hur det ligger till så är jag säker på det, men vi blir dragna vid näsan båda två.

Jag kan varmt rekommendera den här om du letar något fängslande att läsa.

8 kommentarer:

  1. Åh det här låter som någonting för mig :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något av Coben ännu. Livlinan har stått i min bokhylla och väntat åtminstone ett par år nu. Hög tid jag läser den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte läst, hoppas den är bra :)

      Radera
  3. Härligt! Den ska läsas snart :)

    SvaraRadera
  4. Har bara läst en enda bok av Coben. Gillade den så jag skall läsa fler framöver. Har redan några till.

    SvaraRadera