tisdag 17 januari 2017

Kuriren av Henrik Blanckert


Originaltitel: Kuriren
Sidor: 349 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bokfabriken, tack! 
"Två självmordsbombare. Samma klockslag, olika huvudstäder. En ung svensk hittas mördad på ett hotellrum i Manila. Finns det ett samband?
Somalia, Afghanistan, Irak, Sydamerika. Den före detta legosoldaten Jakob Nilsson har levt sitt yrkesliv på några av jordens farligaste platser. Nu har han flyttat hem till Sverige och försöker finna sig till rätta på ett tryggt kontorsjobb som säkerhetskonsult. Jobbet får dagarna att gå, men Jakob kämpar mot både vardagens tristess och det självförakt hans livsval har orsakat. En gång i tiden levde han ett vanligt svenssonliv i Stockholm men de långa perioderna utomlands trasade sönder familjen. Hans vuxne son Pontus vill inte längre veta av honom.
Ett telefonsamtal förändrar plötsligt allt och snart sitter Jakob på ett flyg till Manila. Där möter han ett Filippinerna långt bortom kritvita stränder och femstjärniga hotell. En värld präglad av fattigdom, korruption och religiös extremism. Där ett människoliv inte är värt någonting. En värld som hans son tydligen blivit en del av. En värld som Jakob alltför väl känner igen..."
Jag var lite tveksam till den här boken när jag plockade upp den. Terrorism, legosoldat...Nja det lät inte riktigt som min grej. Och någon fullpoängare blir den inte heller. Men jag blev faktiskt positivt överraskad i alla fall.

Det är en snabbläst och fartfylld berättelse. Inte så förvånande kanske, men det är så klart mordutredningen som jag fastnar mest för. Hur bitarna pusslas ihop och de små glimtar man får från bokens dåtid som förklarar ännu mer vad som hänt och varför.

Om jag förstår det rätt så arbetar författaren på en uppföljare och jag kan absolut tänka mig att läsa vidare!

6 kommentarer:

  1. Den här är jag lite småsugen på, kan inte riktigt bestämma mig för om jag vill läsa den eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den om du läser den :)

      Radera
  2. Är jättesugen på den boken.

    SvaraRadera
  3. Jag var också tveksam men ska snart ta tag i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se vad du tycker :)

      Radera