tisdag 3 januari 2017

16 bästa böckerna 2016


  • Sjuka själar av Kristina Ohlsson
  • Simma med de drunknade av Lars Mytting
  • Björnen och pianot av Dave 
  • Jag vet var du bor av Claire Kendal
  • Björnstad av Fredrik Backman
  • En nästan sann historia av Mattias Edvardsson
  • Hold still av Nina LaCour
  • Kalldrag av Markus Sköld
  • Som stjärnor i natten av Jennifer Niven
  • Du, bara av Anna Ahlund
  • Fiskarmännen av Chigozie Obioma
  • Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna av William Joyce
  • Hela härligheten av Margaret Mazzantini
  • Jag lät dig gå av Clare Mackintosh
  • Valda verk av T.S. Spivet av Reif Larsen
  • Doctor Who: Timelord Fairy Tales
Har ni läst någon av dem? Är det kanske någon som är med på er egen lista över 2016s bästa böcker? Eller någon ni vill läsa? 

20 kommentarer:

  1. Tack för en härlig och inspirerande video! :) Nu blir det in på adlibris och fylla på önskelistan. ;) Önskar dig en fin start på 2017!

    SvaraRadera
  2. En sådan härlig video! 4 av dina titlar lär dyka upp även på min topplista, det är Björnstad, Simma med de drunknade, En nästan sann historia och Du, bara. Kalldrag ligger i min läshög just nu och väntar så det bådar ju gott att den är med på din topplista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas du kommer tycka om Kalldrag!

      Radera
  3. Vi har tre gemensamma på våra topplistor: Björnstad; Du, bara och Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna :)

    SvaraRadera
  4. Jag lät dig gå och Jag vet var du bor finns med på min topplista också. Verkar som att det är dags för mig att tag i Sjuka själar, Björnstad och Du, bara :)

    SvaraRadera
  5. Håller på att läsa Hela härligheten just nu. Den är verkligen läsvärd. Jag lät dig gå var verkligen så överraskande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den? Jag var inte alls beredd på det!

      Radera
  6. Ja det var många bra böcker och en del av dina favoriter står olästa i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du bra läsning att se fram emot!

      Radera
  7. Verkar som många bra böcker. Jag lät dig gå är en som jag läst och den tyckte jag väldigt mycket om! En nästan sann historia har jag varit väldigt nyfiken på, så den vill jag läsa någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får chansen att läsa den snart!

      Radera
  8. Har inte läst någon av de 16 böckerna, men bilderböckerna såg magiska ut och Du bara och Fiskarmännen vill jag gärna läsa. Jag blir så inspirerad att göra filmklipp när jag ser dina, måste försöka ta tag i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderböckerna är helt otroliga och då har jag inte ens barn. Jag köpte dem bara för mig själv. Vad kul att du funderar på att göra filmklipp!

      Radera
  9. Morris Lessmore är en fantastisk bok. Och film.

    SvaraRadera
  10. Två av dem kom med även på min lista. :)

    SvaraRadera