tisdag 27 januari 2015

Vid vägs ände av Björn B. Jakobsson


Sidor: 318 (Pocket)
"Under höstlovet beger sig Ivona och hennes femtonåriga styvdotter Polly till ett isolerat hus i Norrlands inland för att tillbringa några dagar utan tv, internet och mobiler. Meningen är att den kompakta tystnaden ska tvinga dem att tala med varandra.
Sedan Pollys pappas död har Polly alltmer slutit sig i sitt skal och stängt av kommunikationen med Ivona. Hon har också visat tydligen tecken på att befinna sig i en svår livskris: hon svälter sig själv och skär sig med rakblad i armarna.
Men vistelsen i det ensliga huset blir inte vad någon av dem tänkt sig. Ett oväder stänger av all kontakt med omvärlden, deras bil går sönder och någonstans inte så långt därifrån jagar ett polisuppbåd två förrymda fångar misstänkta för ett bestialiskt mord. Tillvaron för Ivona och Polly förvandlas snabbt till en bokstavlig kamp på liv och död."
Förra boken jag läste av den här författaren tyckte jag riktigt bra om, men på vissa sätt tyckte jag nog faktiskt ännu mer om den här.

Den isolation som uppstår i boken går verkligen att känna igenom sidorna och skräcken som de får uppleva kryper ut genom orden och in i mig medan jag läser. Det var första gången på länge när jag la bort en bok och släckte lampan som mörkret gjorde mig lite nervös, trots att jag bor flera våningar ovanför marken och med bara en väg in.
Spänningen smyger sig på tack vare en bra uppbyggd stämning, för att sedan bara explodera och därefter håller det i sig hela tiden.

Relationen med Ivona och Polly får mig frustrerad ibland, kanske speciellt på grund av Ivona som har ett väldigt tvingat sätt att försöka stänga ute allt hemskt och jobbigt, släta över det. Samtidigt får man glimtar om att det inte alltid varit så här, och det är lite smärtsamt att se hur hennes försök att göra det bättre igen bara ratas av Polly. Jag kunde känna en förståelse för båda två.

Den är vid vissa tillfällen väldigt grym så är det något man vet att man inte gillar kan det vara bra att känna till. Och är du som jag som har svårt att läsa om när det händer något hemskt med djur? Då vill jag faktiskt lägga ut en varning att det finns en scen i den här boken du inte kommer gilla. Det var en del jag skummade igenom så fort jag insåg vad som hade hänt.

Jag läste sedan att det här är författarens thriller-debut, och det är en väldigt bra sådan. Nu vill jag läsa den tredje boken av honom som också ska utspela sig i Norrland och vara läskig, De dödas ljus har för mig att den heter.

4 kommentarer:

  1. Detta låter precis som en bok min smak! Mycket intressant, den ska jag kolla upp. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att det lät som något som intresserar dig! :)

      Radera
  2. Har taggat dig att göra en enkät om längtan efter våren. Kika in hos mig om du vill göra den :)

    SvaraRadera