fredag 23 januari 2015

Veckans bokbloggsjerka


Fredag, välkommen helg! Och så klart dags att titta in hos Annika igen för veckans fråga:

"Johanna på Bokhora ställde tidigare i veckan en fråga om baksidestexter, och eftersom jag personligen alltid läser den blev jag nyfiken på hur du tycker att den ska vara för att fånga ditt intresse (alternativt vad den absolut inte får innehålla för att undvika att du ska rata en bok för gott)."

Baksidestexterna är ju hur jag avgör om jag är nyfiken på en bok eller inte. Den måste vara intressant för att jag ska vilja skaffa boken. Exakt vad som får mig intresserad varierar nog ganska ordentligt, det går inte att säga någon regel direkt, speciellt inte när jag läser så blandade genrer.
Men de får inte ha några stora spoilers i sig! Jag vill inte veta vad som händer innan jag ens läst boken. Så det är en fin balansgång de får gå på, det ska väcka intresse utan att avslöja för mycket.

Fast i och för sig, något som oftast får mig nyfiken är nog om det nämns hemsökta hus, spöken, mysterier och så vidare. Det är något jag gillar lite extra mycket så om det finns det, då blir jag antagligen intresserad.

Oh jag kom precis på en baksidestext jag gillar! Den här som hör till Namnet på boken är hemligt: 

"Här borde det kanske stå något om bokens hjältar, Cassandra och Max-Ernest, och om en låda med dofter och en trollkarl som försvunnit under mystiska (och illaluktande) omständigheter. Kanske borde det till och med stå något om hur spännande och hårresande den här boken är! Men det gör det inte. Glöm det! 
För då kan du få för dig att läsa boken och avslöja hemligheten, den som har plågat mänskligheten i över...
Åh nej! Råkade jag just nämna hemligheten?
Då är det för sent. Hur ska jag hålla dig borta nu? Öppna boken om du verkligen måste, men kom ihåg att jag varnade dig."

42 kommentarer:

  1. Låter som en spännande bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bra :) Är tänkt för yngre egentligen men jag gillade den!

      Radera
  2. Ja varningar på baksidan av en bok bådar nästan alltid gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur :) Så blir man lite upprorisk och bara måste läsa :)

      Radera
  3. Vissa saker får en att lägga ner en bok och vissa saker att köpa den men är svårt ibland att sätta fingret på exakt vad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är det verkligen svårt att veta!

      Radera
  4. jag lockas nog mer av bokbloggstips än av baksidestexter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ändå vara tvungen att läsa baksidan för att få veta om jag verkligen vill läsa den :)

      Radera
  5. Spoilers är tråkigt och får en ibland att hoppa över just den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, som tur är har jag inte kommit över några stora spoilers i baksidestexter, inte som jag minns

      Radera
  6. Svar
    1. Det är nog inget lätt jobb att ha :)

      Radera
  7. Spoilers är verkligen stort Nej på! Den där baksidetexten gjorde mig riktigt nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den lite charmig och höjer nyfikenheten :)

      Radera
  8. Ja, baksidestexter är jätteviktiga. Och spoilers borde bli olagligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut, förstår inte hur man tänker om man skriver dit spoilers!

      Radera
  9. Absolut inga spoilers men gärna få mig nyfiken.

    SvaraRadera
  10. Håller med om att det övernaturliga o mystiska hemligheter är väldigt lockande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen ord som drar till sig mina ögon :)

      Radera
  11. Det var en kul baksidestext som man verkligen blir nyfiken av.

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. Hittade på second hand en gång, då var det baksidan som fick mig att köpa hem den :)

      Radera
  13. Den där boken har en spännande titel som lockar bara den.

    SvaraRadera
  14. Hm. Så olika det kan vara. "Spöken" är ett varningsord för mej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju väldigt olika vad man fastnar för ^^

      Radera
  15. Den baksidestexten och titeln blir jag nyfiken på. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra! Den är riktad mot lite yngre men jag gillade den :)

      Radera
  16. Det var en riktigt bra baksidetext :)

    SvaraRadera
  17. Nämns historisk roman i baksidestexten går jag igång på alla cylindrar :).

    SvaraRadera
  18. Jag blir skeptisk om texten är fylld med citat från små okända tidningar, och blir irriterad om den visar sig vara missledande eller allt för avslöjande!

    SvaraRadera