torsdag 29 januari 2015

Vårlängtan - enkät

Jag blev taggad inne på Johannas deckarhörna att göra en enkät om vårlängtan. Och jag kan säga att jag verkligen längtar efter våren nu, det har snöat så mycket här de senaste dagarna. Det är mysigt med snön, och visst är det bättre än slaskvinter, men ändå...vår, sol, väme, ja tack!



1. Vilket vårtecken längtar du mest efter?

Ett av dem är faktiskt det på bilden här ovanför, tussilago! Det är vår för mig, jag blev lycklig som ett barn förra året när jag var ute på promenad med hundarna och såg de på bilden. Men förutom det, den där första känslan av att solen faktiskt värmer lite, fåglarna som börjar sjunga sina vårsånger.

2. Ett annat säkert vårtecken är när bokrean startar i slutet av februari. Har du någon särskild bok som du hoppas ska finnas till fyndpris på årets rea?

Hm, nej jag tror inte det. Jag längtar bara till det kommer igång så man kan börja kika runt.

3. Våren bjuder också på många nya böcker. Är det någon/några som du längtar extra mycket efter?

Grottmannen av Jørn Lier Horst kommer i mars och jag gillade verkligen Jakthundar, så den ser jag fram emot. Och! Det jag kanske ser mest fram emot är nog Behandlingen av Mo Hayder som också kommer i mars. Dessutom har jag blivit otroligt nyfiken på Brandon Sandersons Mistborn-serie, där första boken kommer ut på svenska...också i mars tror jag?

4. Finns det någon författare du önskar (men inte vet om det är aktuellt) ska komma med en ny bok/ uppföljare i vår eller senare under året?

Jag har för mig att Mr.King kommer ut med något på svenska i år så där kan jag inte klaga. Men Koontz skulle gärna få göra detsamma.

5. Många tycker det är roligt att uppdatera garderoben när våren kommer med t ex en ny jacka eller nya skor. Är du på jakt efter något särskilt vårplagg?

Nej, jag tror jag kan klara mig faktiskt.

6. Finns det någon särskild debutant du ser fram extra mycket emot att läsa i vår, eller alternativt någon författare som för första gången översatts till svenska?

Det skulle väl vara Brandon Sanderson då, jag tror det är första gången något av honom översatts till svenska?

7. Det kommer också många nya pocketböcker i vår. Är det några särskilda titlar du har väntat på ska komma i pocket?

Jag kan säga Nattfilm, enbart för att fler ska köpa den och läsa den! Förutom det har jag inga jag själv väntar på, inte som jag kan komma på.

8. Sist men inte minst, det är ju inte vår än och även vintern har ju sina positiva sidor. Berätta vad du tycker är bäst med vintern!

Det är nog de soliga vinterdagarna man kan få ibland. De kanske är kalla men när solen gnistrar på snön och jag kan ta en lång, härlig promenad med hundarna och kameran, då är jag avslappnad och mår riktigt bra.
Sen passar ju mörka vinterkvällar faktiskt perfekt till att skräckläsning!


Så, det var mina svar, tack Johanna för taggen! :)
Då är det meningen att jag ska skicka den vidare till några:  Snowglitter, I Regnet, Midnatts tankar och MonsterSteffa, ni är taggade! :)

8 kommentarer:

  1. Tack för taggen! Jag ska svara på denna i helgen när jag har lite tid över!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådär, nu har jag skrivit svar på denna trevliga enkät!

      http://midnattsord.blogspot.se/2015/02/varlangtan-en-enkat.html

      Radera
  2. Tack för taggen! Har fixat den (:

    SvaraRadera
  3. Tussilagor och videkissar är vårtecken för min del :) Det är så himla härligt att se dem.

    SvaraRadera