onsdag 14 januari 2015

Till skogs av Tana French


Originaltitel: In the Woods
Sidor: 484 (Inbunden)
"Rob Ryan och Cassie Maddox är unga, begåvade och slängda i käften och de tillhör eliten inom den irländska polisen: de som genom skicklighet, tur eller ren och skär ambition lyckats få en tjänst på mordroteln i Dublin. Trots polisyrkets sjaskiga och sorgliga sidor, trots det förflutnas mörka skuggor, går det inte att komma ifrån: kring Rob och Cassie finns det ett skimmer som alla kan se. Man kan nog säga att de flyter ovanpå. Man kan till och med beskriva dem som en liten smula arroganta.
Ända tills man hittar den döda flickan i Knocknaree - i samma skogsparti där Robs två bästa vänner försvann en sommardag när han var tolv år. Nu och då flyter samma i en dubbelexponering Ron får leva med eftersom allt fler spår pekar bakåt i tiden. Han fattar ett ödesdigert beslut: att förtiga sin inblandning i det gamla mordfallet för att få arbeta vidare med det nya.
Nu är det inte längre Rob och Cassie som bestämmer takten. Nu är det frågan om vem som manipulerar vem under den uppslitande utredningen. Nu är det inte lika lätt att se skimret kring dem."
Alltså...den här boken, den har blåst mig. Jag behöver få ventilera så det kan förekomma spoilers i det här inlägget. Inget som avslöjar det nya fallet och vad som hänt i det dock.

Missförstå mig inte, det här är en riktigt bra bok som jag hade väldigt svårt att lägga ner. Jag var uppslukad, jag behövde veta vad som hände. Både i det nya fallet och det gamla. Rob och Cassie är två personer som jag verkligen tycker om, jag älskar hur rappa i käften de är mot varandra och den avspända känsla som deras relation till största delen har.
De jobbar på riktigt bra tillsammans och jag är faktiskt lite sur på French för att hon förstör det mot slutet, de hamnar i säng och det förstör hela relationen. Varför kunde de inte få fortsätta vara bra?

Men i alla fall, som sagt, det är spännande och intressant hela tiden. Inte action-fyllt, men spännande på så sätt att det aldrig går att lista ut vem som gjort vad och varför. Inte förrän det avslöjas i slutet och då först, när French tillåter, ser jag det komma smygande.

Det gamla fallet däremot, det är där jag känner mig lurad! Jag var så nyfiken på hur det gick, på vad sjutton som hände med Robs gamla vänner. Och så får jag inte veta det! Jag ser hur sidorna närmar sig ett väldigt lågt antal och börjar bli lite orolig för hur hon ska hinna fixa det här innan boken tar slut...och så fixas det inte alls! Jag satt där och tittade på boken och allt jag kunde få fram var "men..men...men..".

Vet ni vad jag gjorde? Helt ärligt? När jag väl somnade så drömde jag ihop ett slut. Så när jag vaknade var jag tvungen att kolla slutet i boken igen för att se om jag hade läst lösningen på det gamla fallet eller om det var en dröm. Det var en dröm, min fantasi fixade det åt mig. Tack fantasin, du räddade mig. Jag tror aldrig det hänt tidigare, att jag i sömnen drömt ihop ett slut sådär.

I alla fall, väldigt bra bok! Grymt läsvärd ändå. Är det någon som har läst mer av French och vet om man får reda på lösningen på det här gamla fallet i någon av hennes andra böcker...? Nej jag är inte alls desperat...

8 kommentarer:

  1. Haha! Börja skriv egna berättelser med din slut ;) Eller så kan du publicera ditt drömslut som fanfiction ^^

    SvaraRadera
  2. Tycket också den var bra men att slutet irriterade. Ganska länge sedan jag läste den dock.

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Så smart att drömma ihop ett eget slut! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha man gör vad man måste tydligen! :P

      Radera
  4. Det var precis min tanke också. Vad hände då, i det gamla fallet? Har inte läst något mer av henne men undrar också om man någonsin får reda på vad som hände.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Vad sjutton hände? Det var ju det jag ville veta genom hela boken!

      Radera