söndag 11 januari 2015

1984 av George Orwell


Originaltitel: Nineteen Eighty-Four
Sidor: 282 (Inbunden)
"Om den ständigt pågående striden mellan de tre staterna Eurasien, Ostasien och Oceanien. Kriget upphör aldrig men konstellationerna ändras fortlöpande. Via den ständigt vakande teleskärmen hålls invånarna uppdaterade om vem som är fienden för dagen. 
Överallt i Flygbas Ett, som tidigare hette England, möter man bilden av Storebror, Oceaniens ledare. Han och partiets valspråk är:
Krig är Fred
Frihet är Slaveri
Okunnighet är Styrka."

Jag skulle vilja säga att inte gå så mycket efter hur tråkig den här boken låter på den beskrivning jag hämtat från adlibris här ovanför. Den är mycket mer än det där, och mycket bättre!

I boken får vi följa Winston Smith, som jobbar på Sanningsministeriets arkivbyrå, där han spenderar dagarna med att uppdatera det förflutna, så det stämmer överens med vad Storebror säger. Han verkar utåt sett vara nöjd med hur samhället ser ut, med att allt är övervakat och styrs av Storebror. 
Men på insidan är han inte nöjd, det enda de inte kommer åt är hans tankar, och där pågår ett litet uppror mot staten som den är. Funderingar över hur det förflutna egentligen såg ut, om det kanske var bättre då. Men det är ju svårt att veta när det hela tiden ändras för att stämma överens med Storebrors ord.

Det här är en väldigt intressant och skrämmande bok. Nu har det ju inte gått så illa som det gjort i Orwells 1984, men man tänker till när man läser. Och inser att risken kanske fortfarande finns där. Läsningen lämnar mig också frustrerad, över hur Storebror och de som följer honom tagit makten, över hur de hjärntvättar folk och hur folk så enkelt rättar sig i leden. Jag vill så fruktansvärt gärna att de ska vakna upp när jag läser, och inse att det inte är rätt det som pågår. 

Det är ingen positiv läsning det här, jag blev varnad för att den skulle vara deprimerande. Men det är inte riktigt rätt ord tycker jag, olustig och skrämmande är bättre. Men den är helt klart läsvärd och kommer hänga kvar i mina tankar ett bra tag. 

9 kommentarer:

  1. Den här ska jag se till att läsa någon gång, nu blev jag mer sugen på den :)

    SvaraRadera
  2. läste den här i gymnasiet för många år sen och kan ännu idag tänka på den. inte så trevlig kanske nej, men absolut en bok jag skulle rekommendera åt många :)

    SvaraRadera
  3. Jag måste läsa om denna någon gång. Det vore så roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en bok som tål att läsas om lite då och då :)

      Radera
  4. Den här är jag så himla nyfiken på, och nu blev jag ju bara ännu mera sugen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den när du läser den! :)

      Radera
  5. Jag läste denna för nåt år sedan och måste säga att jag hade lite svårt för den, gillade själva iden men jag hade svårt för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd! Men det är ju så olika vad man fastnar för :)

      Radera