söndag 25 januari 2015

House of Leaves av Mark Z. Danielewski


Originaltitel: House of Leaves
Sidor: 736 (Häftad) 
"The story remains unchanged, focusing on a young family that moves into a small home on Ash Tree Lane where they discover something is terribly wrong: their house is bigger on the inside than it is on the outside.
Of course, neither Pulitzer Prize-winning photojournalist Will Navidson nor his companion Karen Green was prepared to face the consequences of that impossibility, until the day their two little children wandered off and their voices eerily began to return another story -- of creature darkness, of an ever-growing abyss behind a closet door, and of that unholy growl which soon enough would tear through their walls and consume all their dreams."
Först ska jag säga att jag inte tog med hela beskrivningen från baksidan/adlibris, det hade blivit lite för långt för det är lite bakgrund till själva boken med i den. Men klicka på bilden så kommer ni till boken hos adlibris!

Själva boken då. Efter att ha läst Night film som var så otroligt bra och komplex med alla artiklar och så vidare så ville jag läsa något i ungefär samma stil och kände att nu äntligen, kunde tiden för den här underliga boken vara inne!

För underlig är den! Vi får följa en man, Johnny, som hittar ett manuskript i en avliden mans lägenhet. Han tar det och försöker reda ut det, renskriva det. Det handlar om en familj som flyttar in i ett hus som är större på insidan än på utsidan, och vad som döljer sig i de rummen som egentligen inte borde finnas till.
Samtidigt, i fotnoter, får vi följa Johnny, och sakta men säkert se hur han själv nästan förstörs av den här berättelsen. Till det finns det längst bak i boken en hel del bilder, brev och lite annat som hör till.
Den är dessutom skriven heltokigt, jag har fått sitta och vända boken upp och ner ibland för att texten är skriven fel väg, ibland är det bara ett ord på en sida, ibland är det skrivet snett över sidorna.

Så, den är väldigt speciell bara i själva utförandet! Berättelsen, med ett hus som är större på insidan, låter ju också tokig. Samtidigt är den väldigt skrämmande, för det är inget snällt mörker som väntar om man kliver in i de rum som enligt all logik inte kan finnas där. Vem vet vad man kan möta, vem vet om man någonsin kommer ut igen?
Jag älskar den delen av berättelsen, när vi får följa familjen, det är mina favoritdelar. Att följa Johnny är också intressant, jag får både hans dåtid och nutid berättad för mig, och sakta men säkert inser man att hans förflutna inte varit så lätt. Jag bryr mig och det är frustrerande att se honom brytas ner i sin besatthet av manuskriptet och huset.

Sen finns det vissa delar som blir lite tråkiga, det är när det är mer vetenskapligt. Det finns en del som beskriver eko till exempel, sådana delar gjorde mig lite rastlös för jag ville tillbaka till antingen familjen i huset eller till Johnny.

Men till största delen är det här är en riktigt bra och väldigt annorlunda bok. För mig krävde den full uppmärksamhet så jag har inte kunnat läsa flera böcker samtidigt sedan jag började med den här. Men det var det värt. Den kommer säkert få en omläsning om några år också för att hitta fler nyanser i den.

8 kommentarer:

  1. Låtre som en ganska annorlunda bok!

    SvaraRadera
  2. Oh, spännande bok! :D Undra om den finns på svenska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm jag vet faktiskt inte om den har översatts!

      Radera
  3. Kul med något som är så annorlunda. Ska genast läggas till önskelistan (för jag älskade också Night Film!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den slår dock inte Night film! :) Men helt klart riktigt bra ändå :)

      Radera
  4. Den låter spännande, ska skriva upp den på att-läsa-listan! Jag gillade Night Film massor, men ännu mer Pessls första bok Special Topics in Calamity Physics. Har du läst den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte läst än! Men eftersom jag gillade Night film så mycket så är jag väldigt sugen på att läsa den också :)

      Radera