söndag 4 januari 2015

Lite kort om två böcker

Jag har läst två böcker som jag inte har sådär jättemycket att skriva om nu, så de får dela på ett inlägg!

Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson
Sidor:
254

"Han heter Vincent Franke, är en vilsen morfinist och i hans lägenhet hamnar en dag en ung kvinna. Hon kallar sig Maria, och det enda Vincent vet är att hon under inga omständigheter får rymma därifrån. På uppdrag av Pastor, den tyngste aktören i Stockholms undre värld, måste han hålla henne inlåst.

Vincent vet hur den undre världen fungerar, han kan spelreglerna. Att falla för Maria blir förödande. Och när hon plötsligt försvinner blir Vincents tillvaro allt annat än enkel."

Tankar om boken: Nja. Jag gillar den tyvärr inte. Jag kommer inte nära någon av karaktärerna och skummar mest igenom det. Jag märker att den är bra skriven men det är bara inte för mig. Jag tror faktiskt det är det här med den undre världen, knark osv, som inte fungerar för mig. Kanske har jag hittat en typ av böcker jag helt enkelt inte kommer överens med?




Flickan som älskade Tom Gordon av Stephen King
Originaltitel: The Girl who Loved Tom Gordon
Sidor: 217 (Pocket)

"Broschyren hade talat om en "medel till halvsvår" knappt milslång sträcka av Appalacher-leden mellan Maine och New Hampshire, där nioåriga Trisha McFarland skulle tillbringa lördagen med sin storebror Pete och sin nyskilda mamma. När hon viker av från leden för att slippa höra deras eviga gräl, och sen försöker komma ifatt dem via en genväg i skogen, hamnar Trisha allt djupare in i vildmarken.

Trisha har bara sitt eget lokalsinne att gå efter, bara sin egen uppfinningsförmåga som skydd mot naturen, bara sitt eget mod och den egna tilliten som vapen mot den tilltagande skräcken.
Till tröst har hon sin freestyle, där hon rattar in basebollaget Boston Red Sox kamper och lyssnar till hur hennes hjälte Tom Gordon räddar hem matcherna med sina avslut. Och när mottagningen börjar bli svag tar Trisha till fantasin. Tom Gordon går bredvid henne i skogen - det blir hennes enda chans att klara sig."

Tankar om boken: En vän som också gillar King hade ju sagt att den här inte var en av hans bästa, så mina förhoppningar var inte höga alls. Men jag gillar den faktiskt. Det är inga överdrivet slut som King annars brukar vara så bra på. Det är mest en ensam flicka vilse i skogen, och skräcken och kampen för att klara sig utan att förlora hoppet. Det är dock något som följer efter henne och gör allt ännu mer skrämmande.

Jag gillar ju själv att vara ute och promenera i skogen så jag kan lätt tänka mig hur hemskt det skulle vara om man tappade bort sig. Ibland glömmer jag att Trisha bara ska vara nio år, hon agerar så moget i vissa situationer, kanske mer än vad jag hade gjort till och med.

Visst, det är absolut inte den bästa boken jag har läst av King men helt klart läsvärd och en positiv överraskning.

8 kommentarer:

  1. Gillade inte heller Vincent FRanke. Den osynlige mannen från Salem hade några likheter men på det hela taget tyckte jag mycket bättre om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag vågar ge mig på fler böcker av honom, får fundera lite :)

      Radera
  2. Jag har för mig att jag någon gång började en Vincent Franke bok men la tillbaka den i bokhyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag inte varit för envis hade jag nog också gjort det efter ett tag

      Radera
  3. Jag lev också positivt överraskad av Flickan som älskade Tom Gordon. Det är ingen typisk King-bok men jag tror det var just därför jag tyckte om den. Den är lågmäld och naturnära samtidigt som den är lite skrämmande. Kanske är det mest skrämmande att jag själv tycker om att vara ute i skogen och även om jag aldrig varit vilse så har jag, framför allt som barn, flera gånger varit ganska osäker på exakt var jag befunnit mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej den är verkligen lite annorlunda mot hans andra böcker :). Jag är också en som gillar att vara ute i skogen och har väl aldrig gått vilse, men som du säger ibland kommer några minuter innan man kommer på vart man är och bara det är ju läskigt. Så att gå helt vilse som hon gör, det vore verkligen hemskt.

      Radera
  4. En av mina Kingfavoriter faktiskt, och alldeles för underskattad. Enkel och ändå nog, liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var faktiskt mycket bättre än jag trodde :)

      Radera