måndag 19 januari 2015

Night film av Marisha Pessl


Originaltitel: Night film
Sidor: 598 (Häftad)
"Cult horror director Stanislas Cordova hasn't been seen in public since 1971. To his fans he is an enigma. To journalist Scott McGrath he is the enemy. To Ashley he was a father.
On a damp October night the young, beautiful Ashley Cordova is found dead in an abandoned warehouse in lower Manhattan. Her suicide appears to be the latest tragedy to hit a severely cursed dynasty. For McGrath, another death connected the legendary director seems more than coincidence. Driven by revenge, curiosity and a need for the truth, he finds himself pulled into a hypnotic, disorientating world, where almost everyone seems afraid. 
The last time McGrath got close to exposing Cordova, he lost his marriage and his career. This time he could lose his grip on reality."
Den här boken, vad ska jag säga om den? Hur ska jag beskriva den och läsupplevelsen den gav mig?

Jag tror det bästa sättet att säga det på är att jag blev smått besatt av den. Precis som McGrath i boken är besatt av att hitta sanningen om Cordova, så blev jag besatt av berättelsen. Jag har använt mina nattuggletalanger och läst till 2-3 på nätterna för att det har varit omöjligt att lägga undan den.

Det är en så spännande och intensiv historia som drar med mig direkt. Det ges inget andrum här, det är bara att ta ett ordentligt, riktigt djupt andetag och dyka in i dess värld. Tills jag kommer ut på andra sidan när alla sidor har flugit förbi och jag lämnas kvar med funderingarna hur sjutton jag ska kunna påbörja en ny bok efter det här.

Förutom att Pessl skriver otroligt bra och fängslande, så finns det så mycket runt om också. Jag har läst den engelska versionen, så jag vet inte om det funkar i den svenska, men det finns en app att ladda ner till mobilen, som man kan använda för att skanna vissa saker i boken. Och därigenom få tillgång till extra material, det kan vara bilder, ljudfiler att lyssna på, filmposters med mera. Även en internetsida som besöks av karaktärerna går faktiskt att besöka på riktigt. Hur du loggar in lämnar jag till dig att klura själv på...

Men allt det här, den fascinerande berättelsen där du till slut inte vet vad som är upp och ner, vad som är lögn och sanning, vad som är verkligt och fantasi, plus appen, plus internetsidan, det ger den här boken så mycket liv. Det känns som att det är på riktigt när du läser.

Jag säger det redan nu, den här boken kommer finnas med i listan över de bästa böckerna jag läst i slutet av det här året. Den knockade mig helt och hållet och jag är lite ledsen över att den nu är upplevd, över att jag inte kan göra den här resan för första gången igen. För mig är det mer en bok, det är verkligen en hel upplevelse.

8 kommentarer:

  1. Oj! Med den recensionen känner jag att jag MÅSTE köpa boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den lika mycket i så fall! Appen funkar tydligen bara på engelska versionen så jag skulle heja för att köpa den engelska! :)

      Radera
  2. Nu blev jag riktigt intresserad!

    SvaraRadera
  3. Den här kommer definitivt skrivas upp på läslistan! Låter väldigt bra!

    SvaraRadera
  4. Jag funderar verkligen på att läsa om den någon dag, men på engelska istället. Fast jag undrar dock för i den svenska boken så fanns det faktiskt fotografier och artiklar och även några screencaps av den där hemsidan tryckt i själva boken. Var det så också i den engelska eller var alla bilder och tidningsartiklar etc. genom appen och inte tryckt i boken alls? Om du förstår min konstiga meningsformulering här haha xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns fotografier och artiklar i den engelska versionen också :) Det som kommer med appen är extra! :) Det är lite ljudfiler, lite extra grejer att läsa och titta på bland annat :)

      Radera