måndag 5 januari 2015

Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen


Originaltitel: Kvinden i buret
Sidor: 349 (Inbunden)
"En vacker vinterdag 2002 försvinner den unga och lovande politikern Merete Lynggaar spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera vilt om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning men den blir resultatlös. Merete är som uppslukad av jorden. 
Samtidigt är kriminalinspektör Carl Mørck tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är fysiskt oskadd men plågas av djupa skuldkänslor gentemot sina kollegor. 
När Carl så småningom får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande börjar det hända saker. Snart är Mørck och hans assistent Hafez el-Assad en hänsynslös förbrytare på spåren. Frågan är om de hittar galningen innan det är för sent?" 
Den här serien har jag hört så mycket bra om, dels från syster som lyssnat på första boken och dels av kunder på praktiken som bara haft gott att säga om den. Så när jag hittade någon del på second hand och Nilmas bokhylla sen sålde några till, var jag tvungen att passa på!

Så nu är första utläst och jag kan nog säga att jag hittat en serie jag vill lästa ut, om resten av böckerna håller samma klass som den här!
Den höll mig hela tiden nyfiken på hur det hängde ihop och skulle gå. Jag hade lite svårt för Mørck i början, mest på grund av hans inställning, som i och för sig är förståelig. Men när han tinade upp och blev mer engagerad i fallet så började jag gilla honom.

Hans assistent dock, Hafez el-Assad, han charmade mig direkt med sin positiva attityd! Och det var riktigt intressant att få läsa allt som dolde sig under det också, hans kunskaper inom väldigt många olika områden som varken Mørck eller jag som läsare var beredd på.

Man får lite lätt klaustrofobi när man läser, med tanke Meretes situation. Det är en riktigt hemsk tanke att råka ut för vad hon gör. Jag kan faktiskt nästan tänka mig att klaustrofobin skulle kännas ännu tydligare om jag hade gjort som syrran och lyssnat på den. Att få det beskrivet av någon annan, det hade nog gjort det ännu mer påträngande.

Det här är inte så blodigt som vissa böcker jag läser är, men den var ändå riktigt hemskt psykologiskt sett. Det är menat som något positivt, det gör den nämligen väldigt spännande.

Nu ser jag fram emot att fortsätta med serien!

10 kommentarer:

  1. Har läst de tre första böckerna i den här serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har de...två eller tre som följer efter den här som väntar i bokhyllan :)

      Radera
  2. Jag som trodde jag var sist med den här serien ;) Har bara läst denna första del, men har tänkt läsa resten i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha icke då! Jag är som alltid sist, eller så känns det i alla fall :p

      Radera
  3. Gillar verkligen denna serie så nu har du flera godbitar framför dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ser verkligen fram emot att fortsätta! :)

      Radera
  4. Har läst de första tre i denna serie och de håller verkligen samma klass, riktigt bra serie. Denna bok gav mig med klaustrofobi av dess like men den var så bra så :)

    SvaraRadera
  5. Journal 64 är nog den som jag tycker är bäst hittills i serien. Du har flera böcker av god läsning framför dig ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att få läsa den sen! :D Jag är verkligen nyfiken på resten :)

      Radera