fredag 16 januari 2015

Veckans bokbloggsjerka


Äntligen fredag efter en vecka där jag sprungit runt och slängt mitt cv i ansiktet på folk. Nu ser jag fram emot en lugn helg med mina odjur, försöka slappna av och må bra.

Frågan inne hos Annika den här veckan är:

När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?

Hm, när började jag läsa...Jag kan inte komma ihåg en tid då jag inte läst på ett eller annat sätt, antingen med hjälp av någon annan eller själv. Några av mina varmaste barndomsminnen är ju när pappa tog med mig till biblioteket och sen läste Pettson och Findus högt för mig.
Jag hade också de där små böckerna, som hade tillhörande kassettband, minns ni dom? Rösten på kassettbandet läste högt samtidigt som man själv följde med i texten i boken, eller häftet, och sen sa hon till när man skulle vända sida på bandet.

Så jag har alltid läst känns det som, på något sätt.

Varför jag fortsatt är nog för att jag alltid varit lite av en dagdrömmare samtidigt som jag är fascinerad av ord, och vad passar väl bättre än böcker då? Jag får dagdrömma samtidigt som hjärnan är sysselsatt med orden. Jag kan ta mig överallt utan att behöva resa någonstans. jag kan träffa alla möjliga människor och monster. Böckerna ger mig möjligheten att ha oändligt många liv och samtidigt rymma iväg från mitt eget de perioder då jag inte mått bra.

59 kommentarer:

  1. Sådana där berättelser på kassettband med bok till hade jag också när jag var liten. Och Pettson och Findus var en stor favorit även här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var ganska mysiga de där på band :)

      Radera
  2. Jag och lillebror hade massor med sådana böcker med kassettband, har inte tänkt på dem på flera år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller egentligen förrän jag började fundera på veckans jerka! :)

      Radera
  3. Klart jeg husker de små bøkene med kassettband. Vi brukte å kjøpe når vi var på ferie/semester i Sverige og det var SÅ spennende :)

    SvaraRadera
  4. Just det där att lämna sitt eget liv för en stund och försvinna i en bok känner jag igen mig i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog blivit tokig om jag inte fick göra det.

      Radera
  5. "När du hör det här ljudet *pling!* då är det dags att vända blad".

    Just det där med att resa över hela jorden, och genom tid, och ut i rymden och till andra världar - samtidigt som en sitter i soffan med en bit choklad - det är verkligen det bästa med böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha precis den meningen! :)

      Ja det är helt otroligt att man kan få den möjligheten :)

      Radera
  6. Min favorit var Pippi på de sju haven ( tror jag den hette ) som jag älskade, tills en kompis lånade bandet och lyssnade sönder det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad tråkigt att det blev sönderlyssnat av någon annan!

      Radera
  7. Tror kassettbanden kom lite för sent för mig, men jag hade sagor på vinylskivor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter också mysigt! Tror jag sett några sådana från när mina äldre syskon var små :)

      Radera
  8. vad gjorde man utan böcker? jag minns inte heller något liv utan läsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste haft det väldigt tråkigt!

      Radera
  9. Nej några kassettband kommer jag inte ihåg, jag läste böcker istället. Nu lyssnar jag gärna på böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tvärtom, nu har jag svårare att lyssna på böcker istället :)

      Radera
  10. Dom böckerna till kassettbanden! <3 Men dom första böckerna jag nog började att "läsa" var om Putte ^^

    SvaraRadera
  11. Läsningen gör verkligen så att man får uppleva mycket! :)

    SvaraRadera
  12. Att läsa om något annat än sin egen situation och få tänka på något annat en stund kan verkligen vara läkande. Helst inget allt för sorgligt eller våldsamt. Böcker är bra till mycket!

    SvaraRadera
  13. Pettson och Findus läste jag för min son när han var liten. Underbara böcker!

    SvaraRadera
  14. Ord är inte svårt att bli fascinerad av, ord som även så magiskt kan öppna andra världar åt oss. :)

    SvaraRadera
  15. Ja böcker ger verkligen möjligheten att glömma eventuella problem man har för en stund och det ger en fantastisk avkoppling.

    SvaraRadera
  16. "När du hör det här ljudet, då vet du att det är dags att vända blad".. jo, det är bara i vuxen ålder som jag glömt bort det där med ljudböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också svårare för ljudböcker nu!

      Radera
  17. Jag älskade de där kassettbanden och tillhörande böckerna, jag läste sönder böckerna helt och hållet ;-)

    SvaraRadera
  18. Jag älskade också ljudböcker som barn men blir för stressad numera. Hoppas du slängde ditt CV i ansiktet på någon som förstod att uppskatta det. Lycka till!

    SvaraRadera
  19. Pettson och Findus var en favorit hos mig när jag var liten :)

    SvaraRadera
  20. böckerna med tillhörande kassettband var absolut mina bästa ägodelar när jag var liten ! Vad jag minns hade jag endast Disneysagor i sådant format. Aladdin, Djungelboken och Robin Hood är några jag minns :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var de toppen!? :) Jag tror jag också hade disney-sagorna. Undra om de finns kvar någonstans...

      Radera
  21. Jag har också svårt att minnas en tid när jag inte kunde läsa :) Håller mycket med om det sista stycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som är så magiskt med böckerna, att man får resa överallt utan att behöva flytta på sig och kunna försvinna från omvärlden :)

      Radera
  22. Ja, visst minns jag de där böckerna med tillhörande kassettband. Älskade dem! Hade flera stycken och de måste i stort sett ha varit både sönderlyssnade och sönderlästa.

    SvaraRadera
  23. Hm, jag minns inte böckerna med tillhörande kassettband, men det kan vara minnet som sviker mig. ;) Numera lyssnar jag mycket på ljudböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har istället svårt för ljudböcker i dag :p

      Radera
  24. Åh, jag hör också den där meningen i huvudet nu!

    Har länge försökt knåpa ihop ett inlägg om när jag lärde mig läsa men jag minns ju inte när och första böckerna - annat än att det var innan skolan och till vilken hjälp är det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga familjen! De kanske kan hjälpa :)

      Radera
  25. Jag hade också några såna där böcker med kassettband.
    Det som är så bra med böcker är att man kan besöka andra platser/världar och människor medan man ligger hemma i soffan :)

    SvaraRadera
  26. Det är många som, precis som du och jag, beskriver att kombinationen läsa tidigt och god tillgång till böcker är nått som gör att intresset håller i sig! Bibliotek är guld värt!

    SvaraRadera