måndag 21 april 2014

Femton frågor

Jag blev taggad av Madeleine att skriva svar på 15 frågor som hon har gjort :) Självklart hoppar jag på det! Passar utmärkt så här sista dagen innan praktiken drar igång igen!

1. När började du läsa böcker? 
Hm, böcker har som alltid funnits i mitt liv på ett eller annat sätt. Som liten minns jag att jag hade de där kassettbanden med tillhörande häfte som man kunde läsa och lyssna på samtidigt. De tyckte jag mycket om! Pappa tog mig ofta till biblioteket också, vi brukade låna Pettson och Findus-böcker som han fick läsa högt. Jag minns inte exakt när jag började läsa helt själv, men jag är säker på att det var i väldigt ung ålder i alla fall.

2. Vilken är din favorit genre? 
Jag måste ju ta skräck, jag vet inte varför men jag tycker om att bli skrämd av en bok, eller tv-serie, eller film. Däremot är ju inte skräck det enda jag läser.

3. Var brukar du köpa dina böcker? 
Ofta är det second hand-affärer. De är billiga och man kan göra riktigt fina fynd! Annars är det Akademibokhandeln eller Adlibris som gäller om det är nya böcker.

4. Går du till något bibliotek och lånar böcker? 
Det går lite i perioder. Just nu har jag en period då jag inte gör det, tyvärr kanske jag ska säga. Men jag har ganska många olästa böcker hemma så det behövs inte just nu.

5. Har du någon speciell plats där du läser? 
Oftast i min säng. Men sedan jag flyttade närmare familjen igen så har jag en känsla av att min ena systers sommarstuga kommer bli ett favoritställe under den varmare delen av året. Att sitta ute på gården där, njuta av tystnaden, dricka lite kaffe och dyka ner i en bok...det kan bara bli bra!

6. Vilken är din favoritbok? 
Ugh...det här är den mest omöjliga frågan någonsin..Jag kan inte välja en!

7. Vem är din favoritförfattare? 
Jag har ju tre som jag brukar lista som favoriter: Stephen King, Dean Koontz och Margit Sandemo.

8. Har du en bokblogg där du recenserar böcker? 
Ja det här är ju min bokblogg, den består inte enbart av recensioner men i perioder där jag läser mycket blir det ju också en hel del recensioner, eller tankar om böckerna kanske är bättre uttryck?

9. Hur länge har du bloggat på din bokblogg? 
Det var jag tvungen att kolla upp och då insåg jag att min blogg faktiskt har hunnit fylla 3 år! Den 17 april 2011 skrev jag mitt första inlägg. Grattis i efterskott bloggen, du är en av de bästa saker jag börjat med!

10. Läser du någon annan bokblogg/bokbloggar?
Många! Jag har dem sparade i en särskild mapp i favoriterna.

11. Inspireras du att skriva egna berättelser när du läser böcker? 
Åh jag önskar att så var fallet. Jag ville bli författare när jag var yngre, jag skrev nästan hela tiden. Oftast noveller och dikter. Ibland någon låttext. Men jag har tappat mycket av det tyvärr...nu blir det bara dikter och inte lika ofta som förut.

12. Hur lång tid tar det för dig att läsa ut en bok? 
Det beror på! Det kan ta en dag, det kan ta en vecka. Det är mycket som avgör hur lång tid det tar. Har jag mycket tid över att läsa så går det ju snabbt, är det mycket i livet runt omkring så kanske jag inte läser så mycket alls och då tar det tid.

13. Lyssnar du på musik när du läser? 
Nej, det gör jag inte.

14. Brukar du lyssna på ljudböcker?
Jag hade en period då jag alltid lyssnade på en ljudbok innan jag skulle somna. Men nu för tiden gör jag inte det.

15. Vilken bok läser du just nu och vad tycker du om den? 
Jag har faktiskt inte börjat på någon bok just nu, men jag ska börja på Inga kelgrisar, inga styvbarn och jag ser väldigt mycket fram emot det!


Så såg jag att man gärna fick skicka vidare den här och då gör jag det till Fantastiska berättelser, Maddes bokblogg och Bokraden

4 kommentarer:

  1. Vad kul. Tack ska svara på frågorna i kväll! Kul att läsa dina svar!

    SvaraRadera
  2. Så roligt att se vad andra svarar på enkäter som denna!

    SvaraRadera