måndag 7 april 2014

Det sjunde barnet av Erik Valeur


Originaltitel: Det syvende barn
Sidor: 719 (Inbunden) 
"Det omtalade danska spädbarnshemmet Kongslund står i centrum för denna suggestiva berättelse om sju barn som adopterades bort 1961. Ingen skulle få kännedom om deras verkliga härkomst, inte ens de själva. De var alla födda samma år på samma BB-avdelning på Rigshospitalet i Köpenhamn. Men ett av barnen bar på en hemlighet som till varje pris skulle döljas.
Många år senare i samband med en jubileumsfest på Kongslund får några av de vuxna adoptivbarnen motta anonyma brev. Ett mystiskt dödsfall inträffar och någon gör ett attentatsförsök - incidenter som kan ha kopplingar till barnhemmet och händelser i det förgångna. Spekulationerna i pressen tar fart och drevet går. Frågorna är många. Och händelseutvecklingen får vittgående konsekvenser, med efterverkningar på regeringsnivå."
Nu är den här tegelstenen utläst! Det tog ett tag minsann.
Men det var inte för att den var dålig som tur var. Jag fick läsa långsamt eftersom det är en otroligt välskriven och detaljrik berättelse. Den var tvungen att få ta sin lilla tid att komma igenom.

Berättelsen är intressant och full av intriger. Det är hemligheter hit och dit och det går aldrig riktigt att veta vem som talar sanning. Som läsare får man hoppa en del mellan nutid och dåtid, och mellan olika personer så det tog mig ett litet tag att börja hänga med i svängarna. Men när jag väl gjort det så flöt det på bra.

Oftast är den riktigt spännande, även om det inte är någon bok som är fylld med action hela tiden. Men gåtorna och frågorna som man söker svar på gör så att jag som läsare hela tiden drivs att fortsätta läsa. Jag måste få veta hur det ligger till! Och jag blev lurad ungefär lika många gånger som personerna i boken blev lurade. Det var först när den mest berättande rösten i boken insåg hur det låg till som det klickade till i min hjärna också.

Ska jag skriva något negativt så är det att den blev lite seg ibland, det blev lite för långdraget i vissa delar. Men det är en högst personlig åsikt och jag förstår varför de delarna ändå var viktiga och fanns med.
Och som sagt, det är en väldigt läsvärd och välarbetad bok!

2 kommentarer: