söndag 13 april 2014

Blod och Död av Jens Ganman


Sidor: 360 (inbunden)

"En tropisk paradisö. Tio seriemördare. Sist kvar vinner. 
Den excentriske teveproducenten mr Love har hittat receptet - en extremvariant av Robinson och Survivor, där man struntar i finliret och går direkt på det folk innerst inne vill ha: blod och död. Precis som på medeltiden, när förnedring och offentliga avrättningar var ett folknöje.
Och kanske hade det gått, om det inte varit för psykologen och populärkulturexperten dr Butterworth, som har helt andra planer med sin medverkan och som tänker visa att det går att behålla värdigheten, även i en malström av sex, droger, skräckfilmer, godis och dålig popmusik.
I alla fall till en viss gräns."
Oj. Vad sjutton...jag vet inte vad jag ska skriva här riktigt. Jag är inte helt säker på vad det var jag faktiskt läste. Det var inte vad jag hade förväntat mig i alla fall, på gott och ont antar jag.

Vi får följa alla händelser på ön genom blogginlägg som dr Butterworth skriver, de har nämligen fått tillgång till en dator med internet för att kunna hålla kontakt med tittarna och liknande. Så han sitter och skriver inlägg och svarar på frågor samtidigt som de alla på ön äter godis (enda maten de får) blir utsatta för skräckfilmer på storbildsskärm och väcks av popmusik som väl ska fungera för att förstöra deras sömn och rubba deras psyke för att få dem att börja mörda varandra.

Det här är alltså inte en hemsk bok, den är...udda. Mycket, mycket udda. Tom Cruise dyker till exempel upp en sväng, det är en hel del tå-sugande lite här och där i boken, det kommer seriemördande siamesiska trillingar och annat galet.

Helt ärligt hade jag nog gillat den mer om den faktiskt var hemsk istället. Det här blev lite för udda för mig. Jag kan inte påstå att någonsin fastnar för berättarrösten dr Butterworth heller, han går från att bete sig lite högdraget till att bli som en osäker tonåring ibland.

Men, i alla fall, vill ni läsa en udda bok så är det här helt klart en bok att överväga! För det kan den verkligen leva upp till.

8 kommentarer:

  1. När jag läste denna väntade jag mig också något riktigt läskigt. Men istället blev det som en parodi på hela realitytv-grejen.

    SvaraRadera
  2. Jag kommer så klart att tänka på Hungerspelen, men också på Agatha Christies Tio små negerpojkar, (10 personer på en ö, och alla dör oförklarligt en efter en...) Det här var nog bok som inte direkt lockar mig även om handlingen verkade okej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade den varit mer hemsk hade jag nog gillat den mer. Hungerspelen gillar jag ju. Christies bok har jag inte läst än men är nyfiken på! Den här var nog lite för udda för mig.

      Radera
  3. Tänkte mig en riktigt blodig och hemsk bok, så känner mig lite besviken redan nu fast jag nog inte ens kommer att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det var det jag också hade i tankarna när jag köpte den, som tur var köpte jag på second hand så var riktigt billig :P

      Radera
  4. Svar
    1. Ja vill man läsa något udda så är det helt klart lämpligt! :)

      Radera