tisdag 15 april 2014

Fågelmannen av Mo Hayder


Originaltitel: Birdman
Sidor: 375 (Inbunden)
"En ung och ambitiös kriminalkommissarie som Jack Caffery får inte låta sig chockeras. Men en morgon kallas han till en öde utkant av sydöstra London, där fem svårt sargade kvinnokroppar påträffats, alla märkta med samma fasansfulla signatur: en liten fågel insydd i bröstet. Och det är bara en tidsfråga innan den här nekrofila seriemördaren slår till igen. 
Jack hemsöks dessutom av en gammal familjetragedi som han aldrig lyckats lösa: mysteriet med hans egen försvunne bror. Han kämpar med sitt förflutnas demoner, samtidigt som han mer eller mindre ensam ska jaga en av decenniets värsta psykopater."

Alltså, den här boken.
Jag skulle inte påstå att jag är överdrivet lätt att chocka när det gäller läsning, det känns som att det ska till en del för att jag ska haja till. Men det här, ja jisses.

Hur ska jag uttrycka mig så det blir rätt...

...det här är den bästa och mest obehagliga deckare jag har läst! Ja, så långt tänker jag faktiskt gå! Enda anledningen att jag la undan den ibland var att jag behövde pausa för vardagliga saker som sömn och mat och sådant. Och vissa gånger var jag tvungen att koppla tillbaka till verkligheten och klappa hundarna en sväng, för att komma ihåg att det jag läste bara var påhittat; eftersom den här boken verkligen gjorde mig illa berörda vissa gånger, positivt menat!
Den höll mig i ett hjärngrepp genom allt, lurade mig både hit och dit. Och precis när jag trodde att det inte kunde bli mörkare och vidrigare så blev jag alltid motbevisad.

Jag gillar dessutom huvudpersonen Caffery, visst har han stunder då jag vill ruska om honom lite för att han beter sig dumt men själva personen bakom allt är någon jag verkligen fastnar för. Och oftast kan jag ändå förstå varför han gör som han gör.

Det här är första boken som följer Jack Caffery och jag håller tummarna att fler kommer ut på svenska. Jag vill läsa mer och kommer garanterat följa serien i så fall.

Tusen tack till Modernista för recensionsexemplaret!

16 kommentarer:

  1. Den här läser jag nu, del tre i serien kom väll ut i fjol!?! Ritual heter den om jag inte minns fel.. hoppas del två oxå kommer ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, jag hade inte fattat att Ritual hörde till! Vad bra :D Då har jag iaf en till att läsa :D

      Radera
    2. Ritual är första delen i en annan serie av henne som jag förstår det. Den serien heter walking man.

      Radera
    3. Aha! Men Jack Caffery förekommer i den också, eller förstod jag adlibris fel?

      Radera
  2. Detta är kanske något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var riktigt bra! Hoppas du också gillar om du läser den :)

      Radera
  3. Jag har önskat mig denna när jag fyller år :)

    SvaraRadera
  4. Ok, det låter läskigt och bra :-). Kanske berövar Ritual som kommer på pocket snart först.

    SvaraRadera
  5. Det är helt otroligt vad du läser!
    Jag hinner knappt läsa en bok i månaden längre... :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja jag har haft en bra period nu :)

      Radera
  6. Å så spännande den lät. Den skall direkt på önskelistan. :)

    SvaraRadera
  7. Anklagar faktiskt den här för att det blir så få deckare nuförtiden, det var den (i kombination med en fruktansvärt jobbig deckare om en pedofil) som gjorde att jag fick lägga ner allt vad deckare och blod och död hette i flera månader. Har fortfarande svårare för det nu än jag hade då. Fick en överdos på grymheter :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var ju inte bra! Den andra deckaren låter väldigt jobbig, den hade kanske varit lite för svår för mig också.

      Radera