måndag 27 januari 2014

Glaskupan av Sylvia Plath


Originaltitel: The Bell Jar
Sidor: 317

"År 1953 vinner Esther Greenwood en tävling där priset är en månads vistelse i New York i en framstående damtidnings regi. Det blir en helt ny värld för Esther, en värld hon beskriver träffande och ingående. 
Hemkomsten till det sommarvarma Boston blir en chock. Esther får veta att hon inte har kommit in på den författarkurs hon sökt till. Tillvaron rämnar och hon gör ett självmordsförsök och hamnar på mentalsjukhus.
En lång kamp mellan Esthers framgångsrika dagsljusjag och hennes ångestfyllda nattjag har börjat."
Ibland har man nog helt enkelt bara för höga tankar om en bok innan man ens öppnat den. Det här var tyvärr en sådan bok för mig.

Det är inte det att den är dålig, det är den faktiskt inte. Men den nådde inte upp till det jag hade förväntat mig, jag fick inte det där slaget i magen (positivt menat alltså) som jag trodde skulle komma.

En liten röst inom mig viskar att jag kanske borde ha läst den på engelska istället, att den kanske kommer lite högre upp på min skala i så fall. Så det är inte alls omöjligt att jag försöker mig på en omläsning på originalspråket någon gång.

Men just nu så blev vi inte sådär bra vänner som jag trodde att vi skulle bli, tyvärr.

6 kommentarer:

  1. Jag hade ungefär samma upplevelse av boken. Väldigt tråkigt :( Undrar om jag inte skulle ge mig på hennes lyrik istället...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min plan också, att titta lite på hennes andra verk istället

      Radera
  2. Jag tyckte väldigt mycket om denna bok. Tänk så olika uppfattning man kan ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite intressant att se hur olika man kan uppleva samma bok! :)

      Radera
  3. Den boken är jag nyfiken på men om jag nu ska läsa den blir det nog nästa år;). Har en lång läslista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja den där långa läslistan känner jag igen :)

      Radera