söndag 19 januari 2014

Boktjuven av Markus Zusak


Originaltitel: The Book Thief
Sidor: 585

"Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. 
Nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död. 
Liesel är en boktjuv - hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att finna. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummet och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare. 
Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen om dem som bodde på Himmel Strasse när bomberna föll."
Wow. Varför väntade jag så länge med att läsa den här boken?

Så, wow alltså. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga egentligen. Jag föll verkligen för den här berättelsen, berättad av döden själv. Den knockade mig helt och när boken var slut satt jag bara och stirrade på den ett tag innan jag kunde släppa taget om den och personerna och historien.

Eller det där sista är en liten lögn, jag har inte släppt taget ännu. Jag är fortfarande på deras gata med alla människor och ser på medan allt händer. Det var skrivet på ett sådant sätt att jag verkligen fick som en film i huvudet medan jag läste. Så det kommer bli underligt att se filmen någon gång, för det kommer ju inte stämma med allt som redan existerar i mina tankar. Men det är klart jag ska se den, det måste jag nu efter att ha läst boken.

Jag är fast, den fick mig att falla stenhårt och även om den krossade mitt hjärta några gånger under läsningen så gör det inget, det är förlåtet. En sån här bok förlåter man allt.

12 kommentarer:

  1. Jag vet precis vad du menar, kände likadant själv. Hade riktiga problem med att börja läsa någon annan bok efter denna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var verkligen en speciell läsupplevelse!

      Radera
  2. Det här är verkligen en fantastisk bok. Och den är verkligen svår att släppa taget om efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kan bara hålla med, den är fortfarande i tankarna.

      Radera
  3. Är så sugen på den här! Vill så hemskt gärna se filmen också, men först ska boken läsas :-)

    SvaraRadera
  4. Hittade hit via veckans bokbloggsjerka, läste mig en bit bak bland dina inlägg, hittade detta och nu ser jag ännu mer fram emot att läsa Boktjuven! Den ligger där, i traven bredvid min tv, bland alla de andra böckerna som jag längtar efter att läsa :)

    SvaraRadera
  5. Å vad bra den är! Minns att jag grät som bara den några gånger! Krossade mitt hjärta med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag satt också med tårar i ögonen flera gånger!

      Radera
  6. Vi läste den med vår cirkel och det var en sådan där bok som vi alla älskade och jag kan fortfarande tala väldigt varmt om den. Och nu när jag läste det här inlägget kom jag på den igen och vet nu att det är den bok jag ska sätta i händerna på min son sedan.

    SvaraRadera