lördag 11 januari 2014

Bilbo av J.R.R Tolkien


Originaltitel: The Hobbit or There and Back Again
Sidor: 229

"Här börjar Sagan om Ringen. Bilbo - en hobbits äventyr är den klassiska föregångaren till Tolkiens berömda trilogi om Härskarringen. Här möter vi den fascinerande mytologiska värld som trollbundit läsare i alla åldrar i alla länder.
Halvt motvilligt följer den fridsamme hobbiten Bilbo med den store trollkarlen Gandalf i jakten på dvärgarnas guldskatt. Otaliga faror och svårigheter tornar upp sig på vägen. Med list och tur och tack vare Gollums osynlighetsring lyckas Bilbo och hans följe ta sig fram till den ruvande draken Smaug för att den avgörande striden.
Tolkiens rika fantasi har skapat en värld så levande och verklig att man kan svära på att den har funnits en gång i uråldrig tid, på den riktiga sagotiden."
Jag ska säga att min utgåva av boken inte är så ny som den på bilden. Min är tryckt 2001, och det är baksidestexten från den som jag har använt här uppe. Till stor del för att jag vägrade skriva översättningen av Bilbos efternamn som jag läste på alla beskrivningar på adlibris.

Det här är inte första gången jag läser boken om Bilbo, jag läste den någon gång i tonåren också. Men det är ju ett tag sedan! Anledningen att jag läste om den är så klart filmerna, de två första som kommit ut och som gjorde att jag inte kunde låta bli att återvända till boken också.

Bilbo (ja jag envisas med att kalla den Bilbo för det är så den heter i min utgåva) är faktiskt min favorit av de böcker jag läst av Tolkien. Den är så lätt att dras in i och det är omöjligt att inte känna med stackars Bilbo som inte riktigt hänger med i svängarna först när hans liv kastas omkull och helt plötsligt blir spännande istället för fridfullt och tryggt.

Det är alltid en härlig berättelse att läsa och jag håller med det som står på baksidan, medan jag läser så tänker jag mig faktiskt att det hänt någon gång för väldigt länge sedan. Så pass mycket lever jag mig in i den.

11 kommentarer:

  1. Den är riktigt mysig att läsa. Har sett de två första filmerna också och den andra Hobbitfilmen som jag såg nyss var faktiskt bättre än första!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig helt om filmerna Lena, den andra är bättre! Fast jag kan inte för mitt liv förstå varför Peter Jackson ska slänga in en hitte-på-alv som Tauriel! Att hon sedan ska flirta med en dvärg är så långsökt och fel. Gimli och Legolas vänskap i Sagan om ringen ska ju vara banbrytande...

      Radera
    2. Ja båda var riktigt bra tycker jag men jag håller med i att den andra var lite bättre :)

      Radera
  2. Det är så roligt att läsa om andras uppfattning av böcker man har läst. Som Tolkien-nörd har jag ju läst både Bilbo (även min utgåva heter så) och Härskarringen flera gånger, men kan inte låta bli att tycka att Bilbo är en ganska dåligt skriven bok. Inte särskilt medryckande alls. Om den hade varit lite mer innehållsrik (t.ex. om vi fått veta vad Gandalf gör när han nu bara försvinner) så hade jag mer kunnat se den så som du beskriver, att det verkligen hänt förr i tiden. Nu kommer jag bara nästan fram till den känslan.
    Sedan tycker jag om den just för att den handlar om Midgårds historia och om hur Bilbo fick ringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske gillar Bilbo bäst för att det var den första av dem jag lyckades ta mig igenom :p. Det tog flera år innan jag lyckades läsa ut Härskarringen.
      Men du har en bra poäng där att det hade varit intressant att få veta vad Gandalf håller på med! Det tänker jag inte på när jag läste :)

      Radera
  3. Jag har inte läst böckerna, men jag har iaf döpt två av mina hundar till Bilbo och Gimli :)

    SvaraRadera
  4. Jag hörde den på radio typ i början av 80-talet, men har aldrig läst den själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väldigt mysigt att höra den på radio, jag har aldrig testat att lyssna på den :)

      Radera
  5. Tragglade mig igenom Sagan om ringen-trilogin någon gång på 80-talet och tyckte väl den var i alla fall godkänd. Sedan läste jag Bilbo och blev alldeles förälskad :) Läste massor av Tolkien efter det, men tycker fortfarande att Bilbo är bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är något speciellt med Bilbo! :)

      Radera