fredag 24 augusti 2012

Veckans bokbloggsjerka!



Det är fredag igen! Jisses så snabbt veckorna går nu tycker jag. Fredag innebär ett besök inne hos Annika för att delta i veckans bokbloggsjerka :).
Veckans fråga är; 

Vilka böcker önskar du att du ännu inte hade läst?

Hm, klurig fråga den här veckan. Svindlande höjder av Emily Brontë hade varit härligt att få läsa för första gången igen. Och att få ta sig igenom hela Sagan om Isfolket utan att veta vad som skulle hända hade varit ganska trevligt, nu har jag ju läst hela serien 4 gånger. 
Och hade jag kunnat få uppleva samma magi som jag kände när jag läste böckerna om Narnia på nytt så hade jag inte sagt nej! De har fortfarande varit magiska vid de omläsningar jag gjort men det är ju alltid något speciellt med just första gången. 
Åh, detsamma gäller Harry Potter-böckerna, tänk att ha det läsandet framför sig! 

Nej nu ger jag mig, jag hade nog kunnat komma på några mer också men det här känns som de viktigaste för mig just nu :).

40 kommentarer:

  1. Åh, isfolket kanske man skulle ta tag i igen. Har påbörjat serien ett antal gånger men inte kommit längre än bok 26-27 nånting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev fast efter att ha läst några böcker som min styvmamma har, sen började jag och mamma prenumerera så vi fick hem en bok i månaden och fick turas om att läsa :)

      Radera
  2. Hur många böcker finns det i serien om isfolket? Jag har läst de fem första tror jag.

    SvaraRadera
  3. Jag har Svindlande höjder i min bokhylla, men måste erkänna att jag inte läst den från början till slut ännu... men jag blev inspirerad att göra det nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! :) Jag blev verkligen förälskad i den :)

      Radera
  4. Jag vet att min kompis läsa Sagan om isfolket när de kom ut, men på något sätt så undgick de mig. På wikipedia står det att det är 47 böcker i serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja 47 är det :) Så det är en del böcker att läsa, och läsa om :P Men det är ganska lätt läsning så jag har tagit mig igenom den några gånger :)

      Radera
  5. Jag har läst Svindlande höjder ett par gånger och sett något filmatisering. Upplever att den bara blir bättre ocb bättre ju mer historien sätter sig. Blev riktigt sugen på en omläsning för ett par dagar sedan, läste den dock senast i våras så det får nog vänta lite :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den första gången i början av året, men det kommer nog helt klart bli en del omläsningar av den! :)

      Radera
  6. Sagan om isfolket har jag helt missat! Går det verkligen att hålla intrigen tillräckligt spännande i 47 (imponerande många!) böcker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju bättre och sämre böcker i serien helt klart, en del man minns mer än andra och så. Man får en del favoriter :). Men rent allmänt tycker jag hela serien är bra :).

      Radera
  7. Titta, du har ju också "Svindlande höjder"! Men den håller att läsa om också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kommer nog bli omläsning någon gång för mig :)

      Radera
  8. Känner samma saker för Harry Potter :) Jag tror jag skulle kunna uppleva en känsla liknande första-gången-känslan om jag läste om Narnia, då det är så länge sedan jag läste dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var några år sedan jag läste Narnia, kanske blir något att göra nästa sommar :)

      Radera
  9. Sagan om isfolket har jag velat läsa i så många år...men det blir inte av. Potter har har bara sett på film. Narnia har jag inte ens sett filmerna. Men det vore kul att både läsa Harry Potter och Narnia någon gång...Svindlande höjder läste jag för massor av år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry Potter och Narnia är verkligen magiska :)

      Radera
  10. Jag har tänkt läsa både Narnia och Potter för mina grabbar när de blir lite större och jag hoppas att få återuppleva den där magin genom dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett väldigt bra sätt att få uppleva dem igen!

      Radera
  11. Har glädje att ha Svindlande höjder som kurslitteratur till hösten. Narnia läste jag först som vuxen efter att ha sett den tecknade filmen massor med gånger ... och krupit in i en och annan garderob.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig kurslitteratur! :) Jag har också letat i garderober under åren, men inte hittat någon magisk dörr...än kanske? :)

      Radera
  12. Ja tänk om man hade Harry Potter kvar. Och Isfolket. Men jag vet inte om jag skulle uppskatta Isfolket lika mycket nu som jag gjorde när jag var yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade man haft mycket bra läsning framför sig :)

      Radera
  13. Jag har Svindlande höjder oläst i bokhyllan och ska försöka ta tag i den snarast! Narnia och Harry Potter hade jag också gärna haft framför mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är jag lite avis på dig som får läsa den första gången! :)

      Radera
  14. Svindlande höjder är en sådan där bok som jag gillade, men inte älskade. När andra i den sena tonåren föll handlöst för Heathcliff & co fick Den unge Werthers lidande samma effekt på mig. Som jag älskade Werther-boken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på att läsa den :) Läste något stycke av den i svenskan någon gång och blev nyfiken på resten :)

      Radera
  15. Håller med dig om Harry Potter, de andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry vore härligt att få uppleva på nytt :)

      Radera
  16. Gud vad jag älskar Svindlande Höjder (och Heathcliff!)! Fast för mig är det en bok som jag älskar att läsa om, första gången jag var jag nog för ung för att verkligen uppskatta den.

    Grejen men Narnia serierna och Harry Potter är (tyvärr) att de hade så många uppföljare att jag fick nog av dem innan de tog slut. Min kärlek till båda serierna började avta vid 5te boken. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att den gör sig bra som omläsning också! Jag ska garanterat läsa den fler gånger :)

      Radera
  17. Jag har faktiskt flera Harry Potter-böcker framför mig! Dock har jag sett filmerna men ändå...

    SvaraRadera
  18. Harry Potter ja, det hade inte varit så dumt. Fast både de och Narnia har jag faktiskt läst 2 ggr, först en gång själv och sen en gång för barnen:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst om dom, fast Harry läste jag nog om innan hela serien var klar. Narnia har jag läst 3 gånger tror jag :)

      Radera
  19. Sagan om Isfolket! Jag håller absolut med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att det fanns någon annan som tycker det om dom också :D

      Radera
    2. Jag knarkar Sagan om Isfolket :D Jag upptäckte serien sista året i mellanstadiet och skulle gärna vilja göra det igen.

      Radera
    3. Ja samma här, jag har just läst om serien några gånger men det vore riktigt häftigt att få läsa den första gången igen :)

      Radera