torsdag 16 augusti 2012

En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-McKenna


                            Originaltitel: The hat shop on the corner Sidor: 329

"När Ellie Matthews mamma dör blir hon plötsligt ensam ansvarig för mammans gamla hattaffär i hjärtat av Dublin. Men förändringens vindar blåser och ett stort fastighetsföretag vill riva alla butiker på gatan för att bygga en stor galleria. Ellie måste bestämma sig: ska hon följa i sin mammas fotspår eller ska hon sälja? 
Uppmuntrad av sina vänner bestämmer hon sig för att behålla affären och snart har brätten och band, fjädrar och flor blivit viktiga ingredienser i hennes liv. Kundkretsen växer snabbt - mängder av kvinnor visar sig vara på jakt efter den perfekta hatten bröllop, modevisningar och fester. 
Så möter Ellie den spännande rockmanagern Rory Dunne och lyckan tycks vara fullständig. Men varför fortsätter fastighetsföretagets advokat Neil Harrington att dyka upp på de mest oväntade platser?"

Det här en söt liten bok, jag tycker framsidan är riktigt charmig! Och charmig är även insidan även om den inte bjuder på några överraskningar. Det går snabbt att lista ut vad som ska hända och även om det var mysig läsning kanske jag hade uppskattat den mer om jag inte redan hade läst så mycket chick lit under sommaren?

Det finns en liten pojke i berättelsen som nog är min favorit, mest för hans omtänksamhet och finurliga idé till en hatt. Kreativt tänkande gillar jag!
Jag tror inte jag kan komma på något mer speciellt att säga egentligen, det är en mysig berättelse som passade bra att läsa i sängen när jag var trött på kvällarna :).

6 kommentarer:

  1. Jag gillade också den där, som du skriver var den mysig. Och kul att läsa om hur man gör hattar, det har jag inte läst om någon gång förut. :) Mysigt med en hattaffär, helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ett nytt uppslag med hattaffären :) Jag hade gärna besökt den om den var verklig! :)

      Radera
  2. Den där lilla pojken i boken fick mig att tänka på pojken i filmen om den magiska leksaksbutiken. Han har alltid en ny hatt varje dag, är väldigt kreativ och väldigt smart för att vara så ung. Vet du vilken jag menar?
    Jag gillar också omslaget och funderar på om jag ska försöka hitta den på biblan eller helt enkelt köpa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hum, nej det känner jag inte igen, vad är det för film? :) Nu blev jag nyfiken!

      Radera
  3. Visst var den mysig! Visste inte att det fanns så mycket att veta om hattar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var så man ville gå in dit och få en egen hatt gjord :)

      Radera