fredag 31 augusti 2012

Niceville av Kathryn Stockett


                                        Originaltitel: The help   Sidor: 479

"När Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter universitetet, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. 
Men Skeeter har förändrats. Hon har författardrömmar och reagerar allt starkare på de orättvisor hon ser omkring sig i 1960-talets Södern. Genom sitt arbete på lokaltidningen träffar hon två svarta hemhjälper - Aibileen och Minny. Tillsammans bestämmer de sig för att skriva en bok som skildrar verkligheten bakom de fina fasaderna i Jackson, staden som de kallar Niceville. 
De skriver om hur de svarta kvinnorna har förnedrats och diskriminerats, men också om deras drömmar, längtan och hopp. Det är ett farligt arbete som kommer att förändra deras liv för all framtid."
 Nu har jag också äntligen läst den här omtalade boken. Jag har läst och hört så mycket bra om både den och filmen. Så det var väldigt uppskattat när svärmor lånade den åt mig!

Jag måste säga att jag är positivt förvånad. Jag trodde inte att jag skulle tycka den var så pass intressant som jag gjorde. Men när jag väl började läsa var jag fast, jag la inte bort boken om jag inte var tvungen.
Det var så frustrerande att läsa vissa delar, om hur livet för de svarta var vid den här tiden, alla galna lagar och regler som fanns för dem. Allt våld och alla orättvisor.

Samtidigt är det fint att läsa om relationerna mellan kvinnorna och barnen de tar hand om. Det är verkligen ett kärleksfullt förhållande som beskrivs. Och när mödrarna inte ger barnen uppmärksamhet är det rörande att se hur till exempel Aibileen varje dag påminner den lilla dottern om att hon är duktig, fin och snäll.

Det här var verkligen en riktigt bra läsupplevelse. Jag är glad att jag äntligen tog tag i den. Nu ska jag försöka se filmen också!

5 kommentarer:

  1. Jag måste snart läsa denna jag också, men det får nog dröja till nästa år. Då ska den vara med på min boktolva :)

    SvaraRadera
  2. Läste också denna för inte så länge sen, det tog ett tag för mig att plöja igenom den här tjocka pocketen, men jag jobbade väldigt mycket när jag läste den + att jag höll på med en annan bok vid sidan om. Men visst var den bra! Väldigt intressant läsning och jag tyckte precis som du. Nu vill jag också se filmen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli intressant att se hur filmen är jämfört med boken :)

      Radera
  3. Härligt, gav både boken och filmen en femma :D

    SvaraRadera