onsdag 8 augusti 2012

Box 21 av Roslund & Hellström

                                                             
                                                         Sidor: 401

"En kvinna hittas med trettiofem piskrapp över ryggen i en lägenhet med elektroniska lås. En man blandar tvättmedel och amfetamin medan vener fräts sönder. Snart ska en av dem åka nerför trappan i rullstol, med ansiktet in i en vägg. Den andra ska ta hissen ner till bårhuset, peka med en pistol, ta döda och levande som gisslan.
Kriminalkommisarie Ewert Grens och kriminalinspektör Sven Sundkvist leder plötsligt två olika brottsutredningar från en operationssal på akutintaget. 
Har döda människor rätt att tala?
När ett brottsoffer blir en brottsling – 
är hon då god eller ond?"
 Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den boken. Jag blev så förbannad när jag läste den, och jag kan inte säga att jag tycker om den egentligen. Fast när en bok gör en riktigt arg kanske det är en bra bok? Som påverkar?

Men nej, efter lite funderande så kan jag inte säga att jag gillar den. Själva grundberättelsen är spännande, det hade kunnat vara en bra bok. Men de två poliserna, Ewert Gren och Sven Sundkvist, de fastnade inte alls hos mig. Det var deras beteende som gjorde mig så arg, de som ska representera lagen och rättvisan och som handlar så fel.

Det är antagligen meningen att man ska bli arga på dem, att man ska fundera över rätt och fel. men för mig drog det ner vad jag tycker om hela boken tyvärr.

8 kommentarer:

  1. Jag tyckte också väldigt illa om språket i den här boken. Väldigt grovt och mycket svordomar. Inte min kopp med kokade blad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej fy, det var verkligen onödigt mycket svordomar och liknande i den :/

      Radera
  2. Jag håller med dig. Man blir hur förbannad som helst då man läser den. Det är inte riktigt min genre men jag tyckte den var OK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man det! Tyckte de betedde sig och uttryckte sig så respektlöst många gånger

      Radera
  3. Jag tyckte heller inte om den här boken, tyckte den var dåligt skriven. Och dåliga karaktärer, precis som du säger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Den gjorde inte så jag blev lockad att läsa något mer av samma författarpar.

      Radera
  4. Jag har läst fem böcker av Roslund & Hellström (har ej läst den senaste) och tycker alla utom den här har varit väldigt bra. Men jag håller med om att Evert Grens är nervpåfrestande och drar ner historien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om jag någon gång ger dem en chans till! Om de andra är bättre så kanske det blir så i framtiden :)

      Radera