onsdag 10 augusti 2022

Den fantastiska Ivan av Katherine Applegate

 

Originaltitel: The One and Only Ivan
Sidor: 309 (Inbunden)
Ålder: 9-12
Illustratör: Patricia Castelao
"Gorillan Ivan bor i en jättestor galleria, helt tillfreds med att varje dag bli betraktad av tusentals människor genom en glasruta. Han saknar sällan sitt liv i djungeln. Istället brukar han kolla på tv-serier och umgås med sina kompisar: elefanten Stella och den herrelösa hunden Bob. Eller så funderar han på konst, som till exempel hur man bäst gestaltar smaken av en mango eller ljudet av ett lövs rörelser med hjälp av färger.

När han träffar Ruby, en elefantunge som rövats bort från sin familj, förändras dock Ivans syn på livet. Ruby får djuren att förstå att de alla är fångar, och när ägaren försöker få Ruby att utföra konster med hjälp av hot och slag, så bestämmer sig Ivan för att göra något. De får också hjälp av vaktmästarens lilla dotter."

Den fantastiska Ivan är en bok för läsåldern 9-12 som jag sett väldigt mycket positivt om under några år. När den dök upp på årets bokrea kunde jag inte låta bli, den fick flytta hem till mig. 

Nu är den läst och jag förstår verkligen alla lovord jag läst om den. Det är en otroligt sorglig och samtidigt varm och fin berättelse om en speciell vänskap mellan gorillan Ivan, elefanten Stella, hunden Bob och elefantungen Ruby. Det handlar mycket om att våga möta sina traumatiska minnen och förändra livet till det bättre även om det verkar omöjligt till en början. 

Jag satt med tårar i ögonen under stora delar av berättelsen och flera gånger rann de över. De fantastiska illustrationerna av Patricia Castelao ger extra liv till karaktärerna.

Letar ni efter en bok att bli berörd av, plocka upp Den fantastiska Ivan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar