onsdag 24 mars 2021

Fristad av Anna E. Wahlgren

 

Originaltitel: Fristad
Längd: 9h 13min
Uppläsare: Maria Lyckow
"Två år sedan överfallet. Med stängsel och larm har rättspsykiatern Louise barrikaderat sig i sitt stora hus på landet. Hon har sökt en fristad, men känner sig inte det minsta trygg. Särskilt inte sedan mannen som knivskar henne svårt har släppts fri. Hon väntar och vakar. När små paket börjar dyka upp i brevlådan är hon säker på att han spelar ett spel, leker med henne. Så hittas hennes älskade hund död på gården. Kan det verkligen vara en olycka? Hoten och faran visar sig komma från ett håll hon aldrig hade kunnat ana."

Anna E. Wahlgren är en författare jag alltid vill läsa mer av. Det här är den tredje boken jag läst av henne och hon är riktigt grym på att skriva spännande thrillers. 

I Fristad får vi följa Louise som efter en knivattack i sitt hem har väldigt svårt att gå vidare. Hon är övertygad om att mannen som attackerade henne har börjat trakassera henne med brev och telefonsamtal efter att han kommit ut från fängelset . Men den här gången tänker Louise inte göra det lätt för honom, om han ger sig på henne igen kommer hon vara redo att slå tillbaka.

Berättelsen är otroligt indragande. Det är nervkittlande och den paranoida känsla som följer Louise känns verkligen även i mig som läsare. Jag blir frustrerad över alla runtomkring som inte lyssnar när hon uttrycker en del av sin oro men också på Louise själv eftersom hon aldrig öppnar upp helt för andra om vad som börjat hända. Förutom hotet som hänger över henne finns det också en hel del familjehemligheter som sakta men säkert börjar nystas upp. 

Den här boken har verkligen fått min hjärna att arbeta. Även när jag inte lyssnat har jag kommit på mig själv med att gå runt och fundera över hur allt ligger till. Vem kan hon lita på? Hur kommer det att sluta? Det är ett bra betyg när en berättelse smyger sig in i mina tankar sådär även när jag inte är inne i den. 

4 kommentarer:

  1. Denna skulle nog passa mig, verkar det som. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Jag har sett att många antingen lyssnar eller har läst den. Och inte riktig varit intresserad av den. Mest för att jag inte vet vad den handlar om. TACK denna ska jag lyssna på. Låter som en bok för mig :)

    SvaraRadera