onsdag 13 december 2017

Loppet av Catrine Tollström


Originaltitel: Loppet
Sidor: 413 (Pocket)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"En av segerfavoriterna kommer att dö under Vasaloppet...
Skidåkarna står beredda och när som helst går startskottet för årets största skidevenemang. Vad de inte vet är att det har framförts dödshot mot en av dem. Den grävande journalisten Åse Nordenskiöld känner till hoten och ger sig ut i spåret för att bevaka vad som sker.
Åses sambo, kameramannen Tim, blir en av det första som förstår att något har hänt — den segertippade vitryssen Bogdan Matvejich Ivanov syns inte längre i bild. Ett intensivt sökande inleds och inom kort gör polisen fynd som tyder på att han har blivit kallblodigt avrättad. Mitt i kaoset upptäcker Tim att också Åse är försvunnen.
Inte långt därifrån tvingas Åse fly för sitt liv. Någon vill till varje pris hindra henne från att berätta vad hon vet. Samtidigt pekar polisens spår allt tydligare mot en misstänkt —Åse Nordenskiöld."
Det var först när jag började läsa den här boken som jag insåg att jag faktiskt har läst författarens förra bok också! Den heter Experimentet, men jag skrev nog aldrig om den på bloggen. Anledningen att jag insåg det är för att Loppet handlar om samma huvudkaraktär, Åse, plus några andra från den tidigare boken.

En mordhistoria under Vasaloppet, jag har då aldrig läst någon liknande bok tidigare! Det är spännande och går väldigt snabbt att läsa. Jag uppskattar de väldigt korta kapitlen som gör att jag hela tiden känner ett driv framåt.

Åse är verkligen en speciell karaktär, riktigt tuff, har svårt för kompromisser och har ibland kanske lite svårt att förstå hur andra kan känna. Det märks främst i hennes privatliv med Tim. När hon däremot är på flykt och försöker lista ut vad som egentligen hände Bogdan, då är hon i toppform och klarar vad som än slängs mot henne. Hon är lite av en supermänniska och egentligen kommer jag aldrig nära henne för att hon inte är riktigt trovärdig i mina ögon på grund av det, men det är ändå en underhållande berättelse som håller mig fängslad till slutet.

Både Experimentet och Loppet har verkligen haft intressanta upplägg så det ska bli spännande att se vad Tollström hittar på framöver!

8 kommentarer:

  1. Intressant. Jag är nog lite nyfiken på att läsa hur det ska gå för Åse. Om jag inte minns alldeles fel så slutade Bödeln Frälsaren Observatören (som Experimentet hette först) med en ganska rejäl cliffhanger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste faktiskt inte att den hade annan titel tidigare! :)

      Radera
  2. trist bok !!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Men jag har också läst första boken men hade ingen aning om att det här var en uppföljare och att den skulle komma nu! :) Måste genast skriva upp den i min lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att kunna komma med den överraskningen då :D

      Radera