onsdag 20 december 2017

Fyrtiosjunde våningen av Ina Ekegård


Originaltitel: Fyrtiosjunde våningen
Sidor: 213 (Häftad)
Recensionsexemplar: Från Idus förlag, tusen tack! 
"Eric Meijer har äntligen hittat rätt i livet. Efter de tunga åren är han omtyckt, harmonisk och kär. En dag erbjuds han en plats i dokusåpan Fyrtiosjunde våningen. Teveproducenterna har plockat från succéshower som Big Brother och Paradise Hotel och sedan skruvat till konceptet ytterligare. Det som till en början var en kul grej får efter hand en allt beskare bismak. Eric finner sig själv i ett inferno av bekräftelsekickar, lögner och offentlig förödmjukelse. Till slut är hörnet han målat in sig i så trångt att han inte längre ser någon väg tillbaka."
Jag har tidigare läst Livsregler för en medelstor get av författaren och tyckte riktigt bra om den! Därför tvekade jag inte en sekund innan jag tackade ja till att läsa hennes nya bok.

Här får vi följa Eric som efter en mörk period i livet äntligen har det lite lättare. Han är nöjd med sig själv, har en underbar flickvän och bra vänner. Han får till och med erbjudande om att vara med i en dokusåpa där vinsten skulle kunna hjälpa honom och flickvännen att förverkliga en del av sina drömmar. Och det gäller ju bara fyra månader...vad kan egentligen gå fel?

Mycket ska det visa sig. Väldigt mycket kan gå fel. Den här berättelsen påminner mig fort om vad det var jag gillade med författarens förra bok. Hennes språk går rätt in i hjärtat på ett självklart sätt. Det är inga konstigheter, det är bara enkelt och ärligt, skitigt och djävligt men med små glimtar av hopp. Hon har skrivit en huvudkaraktär som verkligen snurrar in sig själv i hemska situationer men som man ändå bryr sig om. Man följer med i hans fall, svär åt hans dumhet och håller tummarna för att han ska lyckas ta sig upp från den botten han till slut når.

Jag hoppas verkligen på ännu fler böcker av Ina Ekegård!

4 kommentarer: