torsdag 28 december 2017

För oss är natten ljus av Christoffer Holst


Originaltitel: För oss är natten ljus
Sidor: 220 (Danskt band)
Recensionsexemplar: Från Bokfabriken, tusen tack! 
"När familjen Brickman äntligen ska lämna USA och åka hem till Sverige efter den pliktskyldigt besökta begravningen av de vuxna barnens farfar nås de av beskedet att Norwegians piloter har gått ut i strejk. De är strandsatta i New York.
En dröm för många, men en mardröm för Oliver. 
Han försöker ignorera det faktum att han tvingas dela rum med sin pensionärstorra syster, krisande mamma, nya unga styvmor och kärlekskranka pappa och istället fokusera på att han faktiskt är i New York. Möjligheternas och musikalernas stad. Och att drömmen om ett liv på Broadway plötsligt känns inom räckhåll.
Under fyra dagar ställs allt på ända bland gula taxibilar, nätter på Brooklyn Bridge och glittrande storstadsgator."
Jag har hört så mycket bra om den här författarens böcker, men har aldrig tidigare läst något av honom själv. Nu har jag rättat till det och även den här boken läste jag med sällskap av Rebecka på Läsa är att leva! Det är så givande och roligt att diskutera med henne samtidigt och hittills har vi haft väldigt lika åsikter och tankar om böckerna vi läst :).

För oss är natten ljus är en varm och underhållande roman om ett väldigt udda sällskap. Oliver som jag ser som huvudperson är fast i New York med sin pappa, pappans nya fru, sin mamma och sin storasyster. Mamman dricker för mycket och är en aning bitter på grund av skilsmässan. Storasystern är väldigt ordentlig, vuxen och ansvarstagande men med en fascination för mord och mysterier (jag blev så glad för den detaljen att hon lyssnar på många poddar om det för det kan jag känna igen mig själv i!). Pappans nya fru, Malee, är en levnadsglad och omtänksam människa som försöker göra det bästa av alla situationer. Och pappan själv är väl den karaktär som är svårast att få grepp om egentligen. Det ligger något dolt i det förflutna med hans syster som de får bo hos de dagar de är strandsatta, något som gnager mellan dem och han gör en del val som jag väser åt.

Oliver är helt klart favoriten hos mig. Han växer dessutom så otroligt mycket under berättelsens gång, det är omöjligt att inte bry sig om honom. Jag hade lätt kunnat fortsätta följa hans liv i flera kapitel till!

Boken är otroligt lättläst, både jag och Rebecka läste ut den samma dag som vi började. Språket flyter på bra, den är rolig, man känner med karaktärerna och det finns hela tiden något som gör att man vill fortsätta läsa. Även om Oliver är den jag ser som den viktigaste karaktären får jag som läsare följa med ur alla familjemedlemmars olika perspektiv.

Holst skriver verkligen så att det känns levande. Det är som att jag är där bredvid Oliver, när han börjar våga leva istället för att bara titta på. Nu är jag ännu mer peppad på att börja läsa Mitt hjärta går på som ligger här hemma och väntar på mig!
"Jag känner mig inte död längre, i alla fall. Men han tog en bit av mig. Vi var tillsammans i tjugosju år. När jag flyttade ut ur Sollentunahuset var det som att jag var amputerad. Halt. Men man kan ju fortfarande gå. Även om man haltar." - sid. 161

10 kommentarer:

  1. Jag är lite nyfiken på denna faktiskt men när ska man ha tid? :O

    SvaraRadera
  2. Holst har blivit en ny favorit här, han skriver verkligen så att man känner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa mer av honom! :)

      Radera
  3. Även om jag gillade den här så är Mitt hjärta går på i en helt egen klass. Så himla fin på alla sätt så jag rekommenderar den verkligen. Gärna nu medan det fortfarande är lite vintrigt och juligt. Övertygad om att du kommer att älska den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske den får hoppa in på januaris TBR! :)

      Radera
  4. Jag älskar Holst böcker! Alltid så varma och som du säger så känns det som att man är där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att läsa mer av honom! :)

      Radera