fredag 1 december 2017

Tid för Odd av Dean Koontz


Originaltitel: Odd Hours
Sidor: 287 (Pocket)
Serie: Odd Thomas (del 4)
"Mystiska händelser i den lilla staden Magic Beach i Kalifornien har fått Odd att bege sig till västkusten. Men är det ett meddelande från andra sidan eller ett förtvivlat rop på hjälp?
Odd Thomas vet mer om universums mysterium än någon annan. Han kan se de döda och han har lärt sig att ingenting sker av en slump - även i kaoset finns det ordning, mål och mening. I sitt hem i öknen lyck­ades Odd en gång finna lugn och ro men han förlora­de allt igen. Ensam och rädd befinner han sig nu i en stad vars namn tycks vilja säga honom något. Med­an han försöker ta reda på vad som lockat dit honom tar han jobb som kock och assistent åt en excentrisk 90-årig före detta filmstjärna som bär på lika många rädslor som minnen från Hollywoods glansdagar. 
Men ingenting är vad det verkar vara. De onda kraf­ter Odd möter kommer från fler än ett håll och det nattsvarta mörkret tänker inte övergå till gryning för­rän ett förödande avslöjande har skett."
Nu har jag läst den sista boken jag har hemma om Odd Thomas, den väldigt charmiga och sympatiska snabbmatskocken från Pico Mundo. Nu måste jag köpa på mig resten av serien för att kunna fortsätta!

För fortsätta vill jag så klart. Jag älskar att läsa om Odd. Jag vet att jag sagt det tidigare men det tål att upprepas, han är verkligen en av mina absoluta favoritkaraktärer. Böckerna är väldigt spännande och det förekommer ju en del övernaturligt i dem, men i grunden är det ändå oftast människan som är den onda. Men trots allt mörker som finns i berättelserna tar Odd också med sig en otroligt härlig humor in bland allt. Inte så att det blir för mycket, men den finns där i små kommentarer och funderingar han har.

Jag vill inte säga så mycket om den här enskilda boken eftersom det är nummer fyra i serien. Men har ni inte läst om Odd ännu så kan jag verkligen rekommendera att ni gör det!
"En duva som sänker sig genom vitglödande luft, en buske som börjar brinna och en röst som hörs ur elden, stjärnor som flyttar sig ur sina tidlösa konstellationer och bildar meningsfulla mönster på himlen... 
Det är några av de tecken som profeter genom historien har baserat sina förutsägelser och handlingar på. Jag fick istället två klockor som hade stannat.  
Om jag inte bara är ett missfoster vars utomsinnliga varseblivning är resultatet av ett fåtal muterade synapser som gör underliga kopplingar i hjärnan, om min gåva har en annan givare än den likgiltiga Naturen och dessutom har ett syfte, då måste ängeln som sköter Odd Thomas konto ha en riktigt ansträngd budget." - sid. 108

9 kommentarer:

  1. Jag ska göra som du säger. Jag ska definitivt läsa Odd! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! :D Du får berätta vad du tycker sen!

      Radera
    2. Det ska jag göra! :D

      Radera
  2. Jag tycker det är synd (skandal) att inte resten har översatts. Jag vägrar nöjesläsning på engelska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättetråkigt! Snudd på olagligt att bara sluta översätta mitt i en serie sådär.

      Radera
  3. Bara läst just denna fjärde del om Odd Thomas, tyckte ju den var riktigt bra och borde nog ta tag i serien från början. Hopplös när det gäller att läsa bokserier i ordningsföljd... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det borde du absolut göra då! :D

      Radera
  4. Kan inte minnas att jag läst något av denne författare. Har inte lockat. Inte än i varje fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog när man dras mer till skräck som man hittar honom :)

      Radera