tisdag 5 december 2017

Veckans topplista - Nobelpriset


Inne hos Johanna är det dags för en ny topplista! Den här veckan koncentrerar vi oss på Nobelpriset. Här blir det fem böcker jag vill läsa av Nobelpristagare helt enkelt.


Rudyard Kipling fick priset 1907 och jag har den här utgåvan av Djungelboken i bokhyllan! Den vill jag så klart läsa.


Selma Lagerlöf fick priset 1909 och jag vill läsa många av hennes böcker men just den här med hennes tre självbiografiska böcker i sig lockar extra mycket.


Patrick Modiano fick priset 2014 och jag har faktiskt läst en bok av honom sen dess. Men den jag är mest intresserad av är fortfarande Dora Bruder. 


Svetlana Aleksijevitj fick priset 2015 och jag har sen dess velat läsa något av henne. Speciellt De sista vittnena. 


Också tar vi med årets pristagare. Den jag är mest nyfiken på är nog Never Let Me Go, men den som kommer bli läst först är nog Återstoden av dagen eftersom det är den jag har hemma.

22 kommentarer:

  1. Gemensam nämnare hos oss är Selma. Vi har också samma Ishiguro på lut.

    SvaraRadera
  2. Du har valt fem riktigt bra böcker måste jag säga. Dora Bruder är en av Madianos bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh då blev jag ännu mer pepp på att läsa den!

      Radera
  3. vad det gäller Ishiguro kan du lyssna på Radioföljetongen som går just nu. funderade också på omläsning av Kipling som jag inte läst i vuxen ålder

    SvaraRadera
  4. Lagerlöf har jag läst, fast det var länge sedan. Jag har försökt mig på Djungelboken flera gånger, men tror inte att jag kommer ta mig igenom den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul ändå att du försökt med Djungelboken! Inte ofta alls jag hör någon som gjort det :)

      Radera
  5. Djungelboken skulle jag faktiskt kunna tänka mig att göra ett försök med :)

    SvaraRadera
  6. Har en fin illustrerad utgåva av Djungelboken som jag tänkt läsa framöver. Vill läsa mer av Ishiguro och av Aleksijevitj har jag tre böcker som väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också har den i hyllan och tänker läsa den! :)

      Radera
  7. Djungelboken hade jag ingen aning om. Selma och Ishiguro är nog de enda nobelpristagare jag läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att författaren till Djungelboken fått Nobelpriset hade inte jag heller någon aning om innan jag googlade runt lite :)

      Radera
  8. Har läst Kipling, Lagerlöf och Aleksijevitj på din lista och vill läsa Ishiguro. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du läst så många av dem! :)

      Radera
  9. Dora bruder var väldigt bra tyckte jag! :)

    SvaraRadera
  10. Har läst några av Aleksijevitj och henne kan jag verkligen rekommendera!

    SvaraRadera