fredag 21 november 2014

Veckans bokbloggsjerka


Fredaaaag! Inte för att det ger mig helg, jag extrajobbar i morgon. Men det är ändå något speciellt med en fredagskväll. Och självklart har Annikas jerka en del i det! Veckans fråga är:

Vad säger du? Varför läser du egentligen böcker? 

Varför andas jag, det är ungefär som att fråga det. Jag älskar ord, det har jag alltid gjort. Både att läsa och skriva själv. Skriver jag nu för tiden blir det oftast dikter, eller bara texter jag inte vet vad jag ska kalla. Men de skrivna orden har alltid varit min väg till att uttrycka mig eftersom jag inte är så bra på att prata om det. Och att läsa andras ord har alltid matat min fantasi, fått mig att flyga bort till andra platser, träffa människor jag aldrig skulle gjort annars, upptäcka nya världar.

När det har varit jobbigt i livet har böckerna varit min pausknapp. Mitt sätt att äntligen stänga av min högljudda hjärna som aldrig håller tyst annars och som inte alltid är så snäll. När den vill stressa iväg och tänka på allt som kan gå fel och allt jag behöver oroa mig för, då kan jag koncentrera mig på berättelserna. Och tankarna får inte lika lätt fäste.

Sen kanske man kan fundera vidare varför jag gillar just de mörka böckerna bäst, skräcken och det obehagliga? Kanske är det för att rädslan som böckerna kan ge, är en jag kan kontrollera, till skillnad från den som ångesten kan ge mig och som är svårare att få grepp om. Det är bara en tanke.

Men ja, alltså, böckerna är det hem som alltid varit där. Vart jag än befunnit mig i livet har de funnits där och kunnat ge mig en plats att rymma till, vare sig det är nya böcker eller omläsningar så är de på något vis en trygg punkt i tillvaron som kan ge mig tillgång till alla möjliga världar och äventyr.
Böckerna är verklighetens magi.

37 kommentarer:

  1. Underbart att hitta böcker för olika sinnesstämning.

    SvaraRadera
  2. Snyggt uttryckt - att böcker är verklighetens magi!

    SvaraRadera
  3. Jag läser verkligen olika böcker beroende på humör och det finns alltid någon värld man vill besöka oavsett humör :)

    SvaraRadera
  4. Läsning är verkligen ett bra sätt att koppla av. Det finns så många skäl att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt många! Svårt att lista alla :)

      Radera
  5. Skulle inte kunnat sagt det bättre själv!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som vi är ganska överens överlag i den här veckans jerka :)

      Radera
  6. Svar
    1. Tycker det beskriver en del av läsandet väldigt bra :) Pausar verkligheten ett tag :)

      Radera
  7. Jag håller med där om kontrollen. För mig är att läsa skräck jämförbart med att åka berg- och dalbana. Kontrollerad skräck :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur :) Det är en bra sorts skräck

      Radera
  8. Vad fint skrivet! Håller med, böckerna är på ett sätt mitt hem. Där böckerna finns känner jag mig trygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Ja de ger verkligen en trygghet :)

      Radera
  9. Det finns verkligen en bok för varje stämningsläge. Ytterligare en anledning till att älska att läsa! :)

    SvaraRadera
  10. Pausknapp var inget dumt begrepp, använder också böcker så ibland när det blir mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt effektiva på det sättet :)

      Radera
  11. Mycket vackert skrivet, det är verkligen något speciellt med läsning och böcker! :)

    SvaraRadera
  12. Du sätter så fina ord på vad det innebär att älska läsning.

    SvaraRadera
  13. Så bra skrivet. Det är verkligen nåt speciellt att läsa böcker :)

    SvaraRadera
  14. Böckerna är verkligen verklighetens magi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja :) Det vore grått och trist utan dom

      Radera
  15. Jag känner igen mig i att böckerna kan vara till hjälp för att skinka tankarna och oron. Du fångar själva andemeningen i läsningen väldigt bra också :)

    SvaraRadera
  16. Ett så fint svar! Det du säger om bruset i hjärna, där kan jag verkligen hålla med. Läsningen är ofta det enda som får det att lugna sig och tystna. Sedan blev jag förtjust i att du säger att böcker är som ett hem, det där kan jag känna igen med så väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är otroligt skönt att i alla fall ha den pausknappen när allt i skallen blir för högt..

      Radera
  17. Böckerna är verkligen magi :)

    SvaraRadera
  18. Det finns så många anledningar att läsa och alla är bra!

    SvaraRadera