söndag 23 november 2014

Jane Eyre: Read-a-long tillsammans med Nellons bokblogg

Jag har tillsammans med Nelly från Nellons bokblogg en read-a-long, som titeln kanske ganska tydligt avslöjar! Det var Nelly som kom med förslaget att vi skulle göra ett samarbete mellan bloggarna och jag är jätteglad att hon tog upp det :). Så efter lite funderande blev det då en klassiker vi bestämde att läsa ihop, Jane Eyre.

Vårt upplägg är att vi läser den i tre delar. Efter varje avslutad del så skriver vi ner våra tankar om det vi läst. Det här är alltså första sammanstrålningen vi har efter 184 sidor. Smidigt nog så har vi båda samma utgåva från Bonnier Pocket så det är lätt att veta att vi slutat på samma ställe.


Hittills har vi fått läsa om Janes uppväxt, både åren hos väldigt osympatiska släktingar och åren på en välgörenhetsskola, innan hon slutligen kommit till Thornfiled Hall och mött mr Rochester. När den första delen nu tog slut har det precis börjat bli lite mystiskt.

Det här är en bok jag varit intresserad av att läsa jättelänge, den har stått där i hyllan och väntat. Men jag har varit lite rädd att ta tag i den. För precis som Nelly (jag har hunnits läsa hennes inlägg om första delen redan) har jag varit rädd för att den ska vara tung och jobbig att läsa.
Men den har varit förvånansvärt lätt, en riktigt positiv överraskning! Det är snarare så att det var svårt att sluta när jag hade läst färdigt de sidor vi kommit överens om.

Jag har varit så arg å Janes vägnar för hur hon blev behandlad hos sina släktingar, och hur orättvist det till en början var på skolan. Det var hemskt att läsa och jag hade inte väntat mig att jag skulle bli så berörd och leva mig in så pass mycket i berättelsen.

Men jag är väldigt dragen till den faktiskt, jag vill vidare och se hur det går. Kanske speciellt nu när det precis börjat hända lite underliga saker på Thornfield Hall. Det ska bli spännande att få ta sig an del två!

Språket flyter på bra och är väldigt lättläst trots att det är en klassiker. Det enda jag kan känna är en aning trist hittills är all franska som stoppar upp läsningen om jag vill kolla vad allt betyder. Det finns förklaringar längst bak i boken men det gör det lite hackigt vid läsningen.

Klickar ni Här kommer ni till Nellys inlägg!

2 kommentarer:

  1. Min favoritbok! Kul att du gillar den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det håller i sig! Hittills är det verkligen bara positiva överraskningar :)

      Radera