måndag 3 november 2014

Håll inte tillbaka kärleken, William Holden av Conny Palmkvist


Sidor: 220 (Danskt band)
Recensionsexemplar: Ja tusen tack till Bucket list books
"Sommaren 1987 yr dammet kring fötterna på sextonårige Ärlig Johansson där han driver omkring i den sydsvenska byn. Hans far gör sitt bästa för att supa ihjäl sig, och en viss Norma sätter Ärligs hormoner i gungning. Det kunde kännas lite som att befinna sig på ett sjunkande fartyg, eller i ett flygplan i fritt fall från himlen."
Det här är en otroligt svår bok att skriva rättvist om känner jag. Den berörde mig otroligt mycket och fick ibland känslorna att bli så starka att jag var tvungen att bryta ett tag, lägga bort den och andas för det kändes som jag blev så nerdragen i Ärligs känslor, och de är inte alltid lätta att hantera. För hur lätt kan det egentligen vara med en far som super, en mor som inte finns mer och ett svin till farbror som dyker upp och förändrar hela stämningen hemma?

Språket är helt otroligt och de små dikter på sex ord (precis som titeln till exempel) som Ärlig kommer på då och då under berättelsens gång är alltid träffsäkra. De gör mig ännu mer imponerad över författarens språk och hur han han använder det. Det hittar fram till ställen som verkligen känns.

Det är en bok om vänskap, om att sjunka, förvånansvärt nog en hel del om Titanic, om kärlek, mörker och ändå värme och ljusglimtar. Det här är den första boken jag har läst av Conny Palmkvist, men absolut inte den sista.

2 kommentarer:

  1. jag väntar och väntar. har reserverat den på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den när det blir din tur :)

      Radera