onsdag 26 november 2014

Tomten...jag behöver den här!

Jag har varit hemma med en pissigt dålig rygg i två dagar nu, vilket har gett mig alldeles för mycket tid att kolla runt på olika sidor på tumblr med bokbilder. På en av mina favoriter hittade jag otroligt fina illustrationer och ord med tillhörande förklaring. Ord som inte fått någon översättning till engelskan.

Det visade sig att det var bilder ur en bok som heter Lost in translation: An illustrated compendium of unstranslatable words from around the world av Ella Frances Sanders.
Jag blev tokförälskad direkt och behöver verkligen den här boken!



Här är några av de bilder jag hittade på sidan och fastnade för.


"Leaving a book unread after buying it, typically piled up together with other unread books."


"The sunlight that filters through the leaves of the trees."


"Gathering together to talk and take a break from everyday routines, usually drinking coffee and eating pastries - either at a café or at home - often for hours on end."


"Refers to someone who is a bit of a dreamer and literally means "air person":"

För en ordälskare är den här boken ett måste!

4 kommentarer:

  1. Åh, den här boken måste jag nog också ha! Älskar illustrationerna på de här orden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var de fina! :) Kommer inte tomten med den får jag vara min egen tomte tror jag :P

      Radera
  2. Vilken rolig bok. Jättebra tips!

    SvaraRadera