måndag 17 november 2014

Demonologi för nybörjare av Caroline L. Jensen


Sidor: 316 (Danskt band)
Recensionsexemplar: Från Kalla Kulor Förlag, tusen tack! 
"Gud har gått in i väggen, och i helvetet planerar Beelzebub uppror mot Satan.
Dessutom tänker han släppa loss helvetets alla demoner på jorden. Allt detta är Isak omedveten om när han som vanligt går till vaktmästarjobbet på sin gamla skola. Men när Beatrice, grannens allvetande råtta, förklarar för Isak att det enbart är han som kan förhindra apokalypsen och rädda sin älskade ondskefulla lillasyster, tvingas Isak ge sig ut på en resa genom helvetets nio kretsar för att möta Satan.
Demonologi för nybörjare är en mörk, filosofisk fantasyberättelse: en "Hitckhikers guide to Hell", helt enkelt. Med humor, action och blodig lättsamhet låter Caroline L. Jensen oss följa med på en resa lik den Dante gjorde i Den gudomliga komedin. Fast värre."
Det här är ett recensionsexemplar jag bad om, för jag menar, vem kan motstå första meningen på baksidan? "Gud har gått in i väggen, och i helvetet planerar Beelzebub uppror mot Satan."
Helt omöjligt för mig att inte bli galet nyfiken!

Domen då, nu när den är utläst?
Det är så bra! Det är lite som att läsa ett avsnitt av Supernatural på vissa sätt, jag älskar den serien. Och jag älskar den här boken! Berättelsen är mörk, överraskande mörk. Men jag trivs ju med den sortens böcker så det är inget som påverkar läsningen negativt för mig. Här är det människor som dör när demonerna tar över deras kroppar, det är beskrivningar över de hemska sätt syndare plågas i helvetet, det är till och med en läskig demonbaby som fick mig att titta misstänksamt mot mina egna fönster under läsningen.

Men samtidigt finns den där underbara glimten av humor genom det, den som får Isak och hans vän Rufus att orka ta sig framåt. För om man inte har humor i mörkret så tror jag det skulle vara hemskt svårt att fortsätta.

Jensen målar även upp riktigt bra karaktärer, det är personer man känner med. Och som är trovärdiga i allt kaos. Huvudpersonen Isak, han är inte övermänsklig och tar sig inte igenom alla prövningar utan att tvivla och vilja ge upp ibland. I det kommer också den fina vänskapen mellan honom och Rufus fram, när den ena vacklar så pushar den andre på och håller kursen. Det är riktigt bra skildrat.

Och hur är det med Gud och Satan då? Ja ni, det får ni faktiskt läsa själv! Jag kan inte riktigt skriva om det utan att riskera att jag säger för mycket.

Läs den! Det är helt annorlunda mot något annat jag tidigare läst och dessutom riktigt bra!  

10 kommentarer:

  1. Aaaaargh, måste läsa denna snart! Precis som alla andra sjuttitretton böcker... :)

    SvaraRadera
  2. Den ligger i min "att läsa"-hög här hemma. Jag måste bara hitta den där lästiden också.

    SvaraRadera
  3. Med en så snygg bok och titel var jag rädd att du skulle tokdissa innehållet - den verkade för bra för att vara sann! Men enligt dig så verkar det hålla! Woohoo! :D Vill läsa den nu!

    SvaraRadera
  4. Just läst färdigt denna och jag kan inte annat än hålla med dig!

    SvaraRadera